Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Rätta saldo för ingående moms i konto 2640 - eEkonomi

Jag
har ett belopp i konto 2640 som inte nollades från 2014 eftersom
momskod 48 inte var angivet då. Momsredovisningen för 2015 är
korrekt men konto 2640 kommer inte att "nollas" för 2015
eftersom detta belopp från 2014 ligger kvar. Om jag jag gör en
manuell verifikation för att få rätt utgående saldo i konto 2640,
vilket motkonto skall jag använda?

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 240910

4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Har detta belopp redovisats till Skatteverket? Vilket datum? Att göra en enskild korrigering i efterhand är dock inget jag rekommenderar. I det läget bör du ångra dina föregående momsrapporter under Bokföring - Momsredovisning - Åtgärder - Ångra. Lägg därefter till momskod på kontot genom att gå in på verifikationen under Bokföring - Verifikationer - Åtgärder - Korrigera momskod

Har det inte redovisats till Skatteverket är det bra om det kommer med i en momsredovisning. Detta kan du få till genom att lägga dit momskod på 2640 - då kommer beloppet att hamna i nästa öppna momsredovisning.

/Hanna

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Tack för svar!
Momsen för både 2014 och 2015 är redovisade (använde SKV blankett) och betalda till SKV. Det var bara momsrapporten i Visma för 2014 som blev fel och jag visste inte hur jag skulle rätta/korrigera det. Jag gör ett försök i helgen att rätta felet antingen genom att ångra momsredovisningen för 2014 eller enligt Tinas förslag.
Mvh Janne
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Här kommer ett u p a svar.

Om beloppet är lågt (du får själv avgöra vad som är lågt i förhållande till ditt företags omsättning) kan du boka bort det mot t ex 6992 övr ej avdragsgilla kostnader. Eftersom ett saldo på 2640 innebär att du har rätt att få tillbaka pengar från SKV lär de inte bry sig så mycket.

Om du ändå vill rätta det i en momsredovisning ska det väl göras i den "period felet upptäcks" vilket kan tolkas som nästa momsredovisning du gör.

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Tack för ett tydligt och bra svar!
// Janne