Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Rättelse tidigare års deklaration

(AB/KM K2)

 

Hej,

 

Ska begära omprövning för deklaration INK2s för år 2016-2019 pga missat fylla i vinst/förlust vid punkt 4.7 "Avyttring av delägarrätter" (kapitalplaceringsaktier). Blir en liten skattesmäll på detta då bokförda förlusterna inte vart avdragsgilla.

 

Har förstått att rättelser av fel för K2 ska bokföras i närmaste år, alltså nu 2020, och inte ändra på tidigare inlämnade årsredovisningar och bokföring(?).

 

Detta kommer påverka tidigare års resultat och skatt men har som sagt förstått att det ska bokföras inför nuvarande årsredovisning? Stämmer detta? Och hur bokför man då en sådan rättelse i nuvarande år? Klumpar ihop mellanskillnad för resultat och skatt och bokför på:

2099, 8999, 2510, 8910 ??

 

Mvh

 

 

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 2022-06-27.

1 SVAR 1
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

 

Själva rättelsen fick jag information om från Redovisa rätt, och det är precis som du skriver inget som ska rättas bakåt i tiden: K2-regler - Enligt punkt 2.12 ska ett företag rätta ett fel i den årsredovisning som avges närmast efter upptäckten av felet. Effekten av rättelsen ska redovisas i resultaträkningen eller, om rättelsen enbart avser poster i balansräkningen, i balansräkningen. Detta innebär att jämförelseåret för föregående räkenskapsår inte räknas om. Om rättelsen innebär att principerna för värdering, klassificering eller indelning i poster eller delposter ändras, ska företaget lämna upplysningar i not om den bristande jämförbarheten, se 3 kap. 5 § fjärde stycket ÅRL.

Det du skriver angående kontona låter rimligt men eftersom detta är en ny fråga för mig tycker jag det kan vara bra att dubbelkolla med din redovisningskonsult också, så allt verkligen blir rätt och riktigt nu. 🙂

Har du ingen redovisningskonsult kan jag rekommendera vår sida Hitta redovisningsbyrå som kan hjälpa dig med bokföringen och som även själv kan Visma. 

Ha en fortsatt fin måndag! 
/My