Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Redovisning av Airbnb som näringsidkare (moms) - eEkonomi

Vi hyr ut en gäststuga via Airbnb isådan omfattning att vi blir näringsidkare ochmomsredovisningsskyldiga. Jag får inte ihop det riktigt, det härmed bokföringen och dess konton.

Mitt redovisningsfall börjar med enbankhändelse. Jag får 3800:- utbetalt till bankkontot.


Jag redovisar detta som; 1930 Företagskonto, Debet 3800

Airbnb har innehållit en serviceavgiftpå 200:- Detta är att betrakta som köp av tjänst i EU-land ochbeskattas med 25% moms i Sverige. Jag redovisar detta som;


4535 Inköp av tjänster från EU, 25%moms, Debet 200
2647 Ingående moms omvänd skattskyldighet varoroch tjänster i Sv kod 48, Debet 50
2614 Utgående moms omvändskattskyldighet 25% kod 30, Kredit 50

Så var det redovisning av intäktenmed 12% moms på denna. Gästen har ju betalt ink moms Jag redovisardetta som ;


3014Uthyrning tillfälligt boende 12% moms kod 05, Kredit 3393
2621Utgående moms försäljning i Sverige 12% kod 11 Kredit 407

Kruxet är att nu balanserar inte dettapå kreditsidan. Serviceavgiften, en intäkt som jag aldrig fått,saknas nu. Att bara lägga på 200 på 3014 ”Uthyrning tillfälligtboende 12% moms kod 05” verkar galet eftersom vi har ju redanhanterat momsen som var 25% på detta. Jag tänkte attserviceavgiften är att likna vid lämnad rabatt eller annanförsäljningsomkostnad och man kunde lägga den på 3790 Övrigintäktskorrigering


Jag vet inte hur man gör. Krångligtär det i varje fall.

10 SVAR 10