Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Redovisning av Moms och momsuttbetalning - Enkild firma

Hej Visma,

Snart är det dags för mig att göra mitt andra förenklade årsbokslut och jag driver en enskild firma.

En sak som dök upp hos mig i dagarna kring årsbokslutet är egna uttag med konto 2013.
Jag använder alltid privata pengar och mitt privata bankkonto till mina inköp samt försäljning (konto 2018)

Från år 2017 så fick jag tillbaka ca 7200kr i moms. Dessa pengar betalades ut av skatteverket till mitt privata konto och inte företagets bankkonto.

Vid 2017 års slut så bokförde jag momsredovisningen till konto 2650. Sen vid 2018 så bokförde jag
K - 2650 - Redovisningskonto för moms
och flyttade till
D - 2012
- Avräkning för skatter och avgifter (skattekonto).

När jag sedan fick tillbaka momspengarna under sommaren från Skatteverket så bokförde jag

K - 2012 - Avräkning för skatter och avgifter (skattekonto)
till
D - 2013
- Övriga egna uttag.

Detta då jag "tog ut" dessa pengar fast att dem redan från början betalades ut till mitt privata konto av skatteverket!


Så nu inför årsbokslutet 2018 så ligger jag 7200kr + på konto 2013.
Är detta något som jag behöver tänka på eller löser sig allt automatiskt när man bokför årets resultat 2018 på K - 8999 och D - 2019?
Momspengarna jag fick tillbaka är ju ingen försäljning eller vinst i sig som skall skattas på?
Om jag då bokfört dem som uttag, behöver jag inte skatta i slutändan på dessa då?

Tusen tack på förhand för hjälpen!

Med vänligaste hälsning,
Alexander Nilsson


3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du betalar ingen skatt på dina egna uttag, endast skatt på årets resultat

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Kanon tack! Men hade jag behövt att bokföra detta uttag kring momspengarna jag fick tillbaka och insatta på mitt privata konto?

Fråga 2.
Mitt konto 2013 ligger nu 7200kr + inför bokslutet och jag använder som sagt privat konto. Kommer jag behöva Kredit 2013 och debitera 2018 eller något liknande innan bokslutet och 0-ställa 2013?

Anledningen till min fråga är jag att läste denna tråd: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/kontroll-av-foregaende-ars-resultat

Där skriver bland annat KjellP som svar på, gällande Renatos fråga om årsbokslut-
"Om du inte gjort några egna insättningar eller uttag så har du gjort en fullträff."

Renato skriver då att han hade gjort utbetalningar och insättningar:
Debit 2013 - Kontosaldo +20.000
Kredit 2018 - Kontosaldo -15.000

Där till min fundering att jag då gjort ett uttag till 2013 (egna uttag) som nu då ligger på 7200kr + och kredit 2012 (skattekonto) .

KjellP har då sedan erbjudit en uträkning där han krediterar 2013 och debiterar 2018. Vill säga, korrigerar Renatos verifikation:
K 2013      20 000:-   (Du har tagit ut 20 000:- från företaget)
D 2018      15 000:-   (Du har gjort en insättning i företaget av privata pengar)

Kommer jag att behöva korrigera mitt konto 2013 där utbetalningen av mina momspengar finns för att bokföringen ska stämma, så att 2013 blir 0 inför bokslutet?
Eller stämmer min bokföring för 2018:
K - 2012 - Avräkning för skatter och avgifter (skattekonto)
D - 2013
- Övriga egna uttag.

Tack igen, verkligen! 🙂






Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja för att ha ett aktuellt saldo på ditt skattekonto i din balansräkning, vilket jag tycker att du alltid ska ha - en åsikt som kanske inte delas av alla

Mikael