Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Registrera bilförmån med nettolöneavdrag i Visma eEkonomi

Hej vänner

 

Hur går jag tillväga för att boka en bilförmån med nettolöneavdrag i eEkonomi på bästa sätt? Jag har bokat kostnaden för leasingen, men är osäker på hur jag hanterar avdraget i eEkonomi. Är ägare av eget AB utan andra anställda.

 

Jag fann denna gamla tråd men vet inte om förutsättningarna ändrats sedan dess.

 

Säg att förmånen är 3300:- och bruttolönen 42 000:-.

 

1. Jag låter bruttolönen vara orörd på 42 000:-

2. Jag lägger till 3300:- på löneart ”Avdrag efter skatt” i lönemodulen

3. Jag skriver 3300:- i ruta 017 och 0:- i ruta 013 på kontrolluppgiften

 

Klart? Har jag missat något?

 

Tack på förhand

/Johan

31 SVAR 31
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Johan_L! 

Eftersom det är viktigt att detta blir korrekt och korrekt information hur du gör rent programässigt så vill jag säkerställa att vi har koll på vad exakt du är ute efter. 

Också bra att du hittat den andra tråden i vårt forum och hör av dig till oss. Det har förändrats lite sedan dess just eftersom det numera lämnas arbetsgivardeklaration på individnivå varje löneutbetalning/månad till skatteverket och kontrolluppgiften numera försvunnit vilket gör att det ska redovisas lite annorlunda och med lite annan fältkod. 

Även om du använder eEkonomis lönemodul och inte vårt löneprogram Lön 100/300/600 som har fullt stöd för detta automatiskt så rekommenderar jag vårt inlägg Bilförmån - nettolöneavdrag eller omvänd löneväxling 
i vår skrivna hjälp eftersom det även där finns bra information kring hur det ska redovisas hos skatteverket. 🙂 

Det hade varit väldigt bra om du kikade på denna för att se vilken av metoderna Nettolöneavdrag och Omvänd löneväxling du skulle vilja använda dig utav och återkomma i tråden för att vi sedan ska kunna vägleda dig i eEkonomi så både lönebesked, verifikationer samt arbetsgivardeklarationen på individnivå blir korrekt för dig. Om jag tolkade dig rätt så ska du reducera hela beloppet för förmånsvärdet? 


Återkom gärna 🙂 

Ha en bra dag! 
/My


Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej @My Janhall och tack för ditt svar.

 

Ja, jag vill reducera hela beloppet för förmånsvärdet. Min ambition är en smidig och kostnadseffektiv hantering av bilen i mitt lilla AB utan att minska möjligheterna till utdelning och SGI samt utan att komma över gränsen för statlig skatt.

 

Jag har läst Lön 100/300/600-inlägget men har fortfarande svårt att avgöra vilken metod jag ska välja eftersom båda förefaller ge samma resultat. Men under metod Nettolöneavdrag står Exempel på när förmånsvärdet reduceras är när den anställde står för reparationer, besiktning, försäkring, fordonsskatt, extra utrustning, trängselskatt eller bekostar parkeringen av förmånsbilen vid arbetsplatsen.

 

Det känns avlägset från min situation varpå vi bör fokusera på metod Omvänd löneväxling(?).

Vilka steg behöver jag göra för att lönebesked, verifikationer samt arbetsgivardeklarationen ska bli korrekt?

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej @My Janhall 

Har du mer input i ämnet?

Tack på förhand

/Johan

Hej Johan_L, 

Ja, jag har kikat på det nu och har kommit fram till en lösning. Jag kommer ge dig lösningen för både nettolöneavdrag och omvänd löneväxling så kan du avgöra utifrån det om du fortfarande är osäker på din metod. 🙂 

Nettolöneavdrag: 
Eftersom du ska reducera hela beloppet för förmånen så kommer det med denna metod inte redovisas något till skatteverket på AGI, till skillnad från hur det var tidigare och i den gamla tråden. I eEkonomis lönemodul lägger du upp följande lönearter: 

Månadslön - ordinarie lön
Avdrag efter skatt - avdraget för förmånen. 
Vill du redovisa bilförmånen för den anställde och registrera den på själva lönebeskedet så lägger du också in följande: 
Bilförmån - förmånsbeloppet
Bilförmån - minus förmånsbeloppet

Omvänd löneväxling
Även här kommer det inte redovisas någon förmån i arbetsgivardeklarationen på individnivå eftersom hela förmånen reduceras, däremot så ökar beloppet i ruta 011/131 - kontant ersättning. Du kan använda följande lönearter: 
Månadslön - Ordinarie lön
Avdrag efter skatt - Avdrag för förmånsbeloppet
Tillägg före skatt- Tillägg för förmånsbeloppet
Här gäller samma sak som ovan, lägg till bilförmåns - lönearten två gånger i plus respektive minus för att visa den anställde registreringen. 

Hör av dig om något är oklart eller vid vidare funderingar. 
Ha en fin dag! 
/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej My och tack för du tog dig tid att förklara. 

Jag kommer göra ett nettolöneavdrag enligt din instruktion. 

/Johan

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej alla och My @My Janhall

 

Jag har samma fundering som trådskaparen men med fokus på bilförmån med omvänd löneväxling i VismaEekonomi

 

Nu när jag provar ditt förslag så finns inte endast Tillägg före skatt utan det finns 2 varianter

1. Tillägg före skatt - Tabellskatt

2. Tillägg före skatt - Engångsskatt

 

Jag antar att det inte spelar någon roll i detta fall, men samtidigt blir jag fundersam då jag i nuläget inte ser nyttan med dessa 2 varianter, men för att det inte ska bli fel... Ställer jag frågan vilken ska jag använda för bilförmån med omvänd löneväxling?

 

Jag har lagt upp min Omvänd löneväxling: på följande sätt är det korrekt?

Månadslön - Ordinarie lön (40000)
Tillägg före skatt, Tabellskatt - Tillägg motsvarande förmånsbeloppet (+5000)

Avdrag efter skatt - Avdrag motsvarande förmånsbeloppet (-5000)

 

Då ser det ut så här på sista raden i lönebeskedet:

Summa: 45 000,00 SEK

Skatt: -12 676,00 SEK

Avdrag netto: -5 000,00 SEK

Totalt: 27 324,00 SEK

 

Blir detta rätt?

---

 

En fråga/fundering till gällande drivmedelsförmån, Jag har hittat lönearten Drivmedelsförmån 100% jag tolkar den att man ska använda den såhär stämmer detta?


Drivmedelsförmån 100% - Drivmedelsförmån för privat körning (xxxx SEK)

Här tänker jag att man ska lägga in den del av bränsle kostnaderna är för min privata körning stämmer det? ex. (Jag har en bränsleräkning på 1000 SEK ex moms för den aktuella månaden varav 60% av sträckan jag kört är i tjänsten dvs 40% är privat ska jag då lägga in 400 SEK på denna rad? dvs xxxx fältet)

 

Om jag har samma upplägg som ovan dvs

Månadslön (40000)

Tillägg före skatt (+5000)

Avdrag efter skatt (-5000)

Drivmedelsförmån 100% (+400)

 

Då ser det ut så här på sista raden i lönebeskedet:

 

Summa: 45 000,00 SEK

Skatt: -12 994,00 SEK

Avdrag netto: -5 000,00 SEK

Förmåner: 480,00 SEK

Totalt: 27 006,00 SEK

 

Blir detta rätt? dvs Verkar detta stämma ?

 

Tacksam för all hjälp/återkoppling

 

MVH

Anders

 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej

Jag glömde skriva / ge följande information:

jag använder tillägg lönebesked i Visma eEkonomi

jag har följande inställningar i programmet under anställd:

  • Typ av skattTabellskatt
  • Skattetabell: 33

/Anders

Hej @Fd medlem

Jag börjar med din första fundering gällande tabellskatt eller engångsskatt. Kikar jag i vårt renodlande löneprogram Lön 600 så ska detta gå via tabellskatt, du ska alltså använda lönearten Tillägg före skatt, tabellskatt. Det blir skillnad på den avdragna skatten och det utbetalda beloppet beroende på om du använder dig utav engångsskatt eller tabellskatt och jag hittade inlägget Engångsbelopp på skatteverkets hemsida där de förklarar när du använder dig utav engångsskatt istället. 

 

Vad det gäller lönearten för Drivmedelsförmån 100% så tolkar jag det efter din text att den är korrekt att använda. Jag kan rekommendera dig att kika i vårt hjälpdokument Skapa lönebesked

under rubriken Lönearter, där finns en bra förklaring till när lönearten används och hur den fungerar. 

 

För att summera så verkar dina exempel korrekta helt enkelt. 🙂 

Ha en bra dag!

/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej My Janhall,

 

Jag förstår inte varför du gör hänvisningar till era olika andra löneprogram. Frågeställaren har ju deklarerat att frågan gäller hur detta ska hanteras i Visma eEkonomi. Alla vi som inte har valt att köpa något av Vismas olika löneprogram är ointresserade av att veta hur ni löser problemet i dessa program. Vi förstår att vi inte kan räkna med att ha samma automatik i den förenklade lönemodulen i eEkonomi. Det vi faktiskt kan förvänta oss är att ni ger tydliga och lättförståeliga exempel hur man med mer jobb löser problemet i eEkonomi. 

 

Att gamla trådar ligger kvar med förklaringar som gäller regelverk som har ändrats förstår jag inte heller. Ännu värre blir det då ni hänvisar till dessa. Ta bort alla trådar som innehåller felaktig information, alternativt gör tydliga kommentarer om ändrat regelverk och vad som gäller i stället.

 

Ola

Hej @Fd medlem

I mina svar går jag igenom hur du hanterar detta i just Visma eEkonomis lönemodul, jag hoppas det kan ge svar på vad som gäller. Svar på huvudfrågan finns högst upp.

 

Anledningen till att jag tar hjälp utav vårt renodlade löneprogram Visma Lön i vissa av mina andra svar är delvis för att det faktiskt sköts automatiskt där vilket hjälper mig och mina kollegor att se till att samma resultat kan uppnås i Visma eEkonomis lönemodul, samt att vi har mycket bra skrivna hjälpavsnitt till Visma Lön om vad det innebär med bilförmån med nettoavdrag eller omvänd löneväxling, information som hjälper till allmänt kring lönehantering. 

En annan anledning är också att informera om våra löneprogram. Lönemodulen till eEkonomi går absolut att använda men man får då sköta det manuellt, då vill jag att tydlig information ska framgå att vi har ett renodlat löneprogram som är anpassat för fler anställda och för att slippa manuell handpåläggning i vissa hanteringar. Är man i behov av nettolöneavdrag, bilförmåner, semester och frånvarohantering rekommenderar vi Visma Lön 300 eller 600 helt enkelt. 

Vad det gäller trådar som inte stämmer längre så ska dessa såklart inte vara kvar och ge felaktig information, det strävar vi efter och det är super att du säger till. Jag tror mig ha hittat den tråd du reagerat på och har nu arkiverat den. 


Ha en bra dag! 
/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej My,

 

Tack för ditt svar! Jag förstår att man behöver skaffa en mer avancerad lösning om man har flera anställda som man hanterar lön för. Men jag tycker att det är rimligt att lönemodulen i eEkonomi tillsammans med instruktioner för manuell handpåläggning ska klara vanlig lönehantering som krävs för en egenföretagares egna lön från ett aktiebolag. Månadslön, källskatt, arbetsgivarrapportering, sjuklön och leasingbil med nettolöneavdrag är fullt rimligt att man ska kunna hantera. Det mesta av detta klarar man galant med de instruktioner som finns. Instruktionerna för hur man hanterar nettolöneavdrag/förmånsvärde/årsbokslut av nettolöneavdrag kunde vara bättre och tydligare. Det är också bra att trådar som inte gäller längre rensas bort.

 

/Ola

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

 

Jag har precis gått över till att använda nettolöneavdrag istället för bilförmån genom metoden som beskrivs här (avdrag efter skatt).

Frågan är dock hur jag ska bokföra drivmedlet? Vill ju att det också ska gå som nettolöneavdrag och inte drivmedelsförmån.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bensinförmån borde väl bokas in på samma sätt. Jag har dock betalat drivmedel privat (kör elbil). Ur ett förmånsvärdeperspektiv så blir det väl bara ett högre belopp. Bokningen av själva drivmedlet i bolaget kan väl läggas på 5611. Dock, jag bokför bara i egna bolaget, jag är inte redovisningsexpert.

 

Ett tips om vad man ska välja för konto då man inte vet är att googla bokföringstips och det man letar efter. Där brukar man hitta tt kontonummer som man sedan kan leta upp i sin egen kontoplan.

My Janhall
ANSTÄLLD

Hej igen Ola!

Det är som sagt jättebra att du säger det så vi kan ta efter på vad som fortfarande känns oklart och göra eventuella förbättringar både gällande informationen i våra skrivna hjälpavsnitt och i forumet. Är det något oklart kring denna tråd angående nettolöneavdrag för bilförmån som du vill att jag förtydligar? 

/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej My,

 

Jag tycker det vore toppen om ni tog ett helhetsgrepp på hantering av leasingbil för egenföretagare. Då vore det bra att ha med

 

  • Kort beskrivning hur man lägger in köpet av bilen och leasingbiltillbehör, hanterar momsen på tillbehör och lägger upp månatligt avskrivning av tillbehören under 3 år (för de allra flesta av oss är detta den första ”inventarie” vi köper som behöver skrivas av)
  • Kort beskrivning av hur momsen för leasingavgiften ska hanteras vid den månatliga bokföringen (återföring 50%)
  • Kort förklaring till varför man ska göra fullt nettolöneavdrag om man kan välja själv (påverkan på SGI och K10)
  • Gärna ha en länk till Skatteverkets sida för beräkning av förmånsvärden och poängtera att förmånsvärdet kan variera mellan två år
  • Förklaring hur man gör fullt nettolöneavdrag på lönespecen och hur det ger rätt information på AGI (gärna förklara fälten där 0 ska dyka upp)
  • Förklara vart 2790 tar vägen då man gör bokslut, gärna ge förslag på motkonto som matchar den kontoplan ni jobbar med i övrigt
  • Gärna ha med en rad om att trängselskatter som ska betalas privat kan hanteras på samma sätt

 

Får ni med allt detta tror jag många som skaffar leasingbil för glada!

 

Hälsningar

 

Ola

Hej Ola! 

Tack för att du ger feedback, det är kanon att du hör av dig så vi får veta vad ni är i behov utav och vad ni tycker saknas. Jag kommer ta detta vidare och se över möjligheten för tydligare hantering vid leasingbil för egenföretagare.

 

Ha en fin måndag och vecka! 
/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen,

 

Till listan över vad som gärna får ingå i en beskrivning skulle du kunna lägga:

 

  • Hantering av drivmedel
  • Grov indikation på hur man hanterar avslut/försäljning av leasingbil (säljpris är utan moms, moms för eventuella services i samband med försäljningen är avdragsgill, gör man avslutet innan avskrivningarna är klara så skall alla resterande avskrivningar göras i samma månad)

Ola

Magnus_med_Kraften
UTFORSKARE

Så om man har Visma eEkonomi och Lönedelen däri, kan man sköta allt via Lönen? Vilka löneartiklar behöver man skapa då? Om man t ex har 3000 kr i förmån och man gör ett nettolöneavdrag med 3000 kr.

@Magnus_med_Kraften 

I den här tråden har My förklarat hur du hanterar Bilförmån med Nettoavdrag när du har Lönebesked i Visma eEkonomi.

Hojta om något är oklart! 🙂 

Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag är inne på att låta en styrelsemedlem få tillgång till min tidigare tjänstebil.

Tänker jag rätt om jag gör följande i eEkonomi:

(ser bruttometoden som enklare då samma värden anges för alla tre)

 

  1. Lägger till en månadslön på personen på ex 2300kr
  2. Lägger till Bilförmån på samma belopp dvs 2300
  3. Lägger till Avdrag före skatt på samma belopp dvs 2300.

 

Blir utfallet isåfall?

  • 0kr för personen att betala eller få i utbetald ersättning.
  • Arb.g.avg kommer skapas på punkt 1, 2300*0,3142=723kr, då punkt 2 och 3 tar ut varandra
  • Inkomstskatt kommer skapas på punkt 1, ca 2300*0,34=782kr