Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
MODERATOR

Re: Svar: Boka bilförmån med nettolöneavdrag

(uppdaterad av My Janhall MODERATOR ‎2020-04-14 14:35 )

Hej @olsv__

I mina svar går jag igenom hur du hanterar detta i just Visma eEkonomis lönemodul, jag hoppas det kan ge svar på vad som gäller. Svar på huvudfrågan finns högst upp.

Anledningen till att jag tar hjälp utav vårt renodlade löneprogram Visma Lön i vissa av mina andra svar är delvis för att det faktiskt sköts automatiskt där vilket hjälper mig och mina kollegor att se till att samma resultat kan uppnås i Visma eEkonomis lönemodul, samt att vi har mycket bra skrivna hjälpavsnitt till Visma Lön om vad det innebär med bilförmån med nettoavdrag eller omvänd löneväxling, information som hjälper till allmänt kring lönehantering. 

En annan anledning är också att informera om våra löneprogram. Lönemodulen till eEkonomi går absolut att använda men man får då sköta det manuellt, då vill jag att tydlig information ska framgå att vi har ett renodlat löneprogram som är anpassat för fler anställda och för att slippa manuell handpåläggning i vissa hanteringar. Är man i behov av nettolöneavdrag, bilförmåner, semester och frånvarohantering rekommenderar vi Visma Lön 300 eller 600 helt enkelt. 

Vad det gäller trådar som inte stämmer längre så ska dessa såklart inte vara kvar och ge felaktig information, det strävar vi efter och det är super att du säger till. Jag tror mig ha hittat den tråd du reagerat på och har nu arkiverat den. 

Ha en bra dag! 
/My 

UTFORSKARE

Re: Svar: Boka bilförmån med nettolöneavdrag

Hej My,

Tack för ditt svar! Jag förstår att man behöver skaffa en mer avancerad lösning om man har flera anställda som man hanterar lön för. Men jag tycker att det är rimligt att lönemodulen i eEkonomi tillsammans med instruktioner för manuell handpåläggning ska klara vanlig lönehantering som krävs för en egenföretagares egna lön från ett aktiebolag. Månadslön, källskatt, arbetsgivarrapportering, sjuklön och leasingbil med nettolöneavdrag är fullt rimligt att man ska kunna hantera. Det mesta av detta klarar man galant med de instruktioner som finns. Instruktionerna för hur man hanterar nettolöneavdrag/förmånsvärde/årsbokslut av nettolöneavdrag kunde vara bättre och tydligare. Det är också bra att trådar som inte gäller längre rensas bort.

/Ola

MODERATOR

Re: Registrera bilförmån med nettolöneavdrag i Visma eEkonomi

Hej igen Ola!

Det är som sagt jättebra att du säger det så vi kan ta efter på vad som fortfarande känns oklart och göra eventuella förbättringar både gällande informationen i våra skrivna hjälpavsnitt och i forumet. Är det något oklart kring denna tråd angående nettolöneavdrag för bilförmån som du vill att jag förtydligar? 

/My 

UTFORSKARE

Hej My,

Jag tycker det vore toppen om ni tog ett helhetsgrepp på hantering av leasingbil för egenföretagare. Då vore det bra att ha med

• Kort beskrivning hur man lägger in köpet av bilen och leasingbiltillbehör, hanterar momsen på tillbehör och lägger upp månatligt avskrivning av tillbehören under 3 år (för de allra flesta av oss är detta den första ”inventarie” vi köper som behöver skrivas av)
  • Kort beskrivning av hur momsen för leasingavgiften ska hanteras vid den månatliga bokföringen (återföring 50%)
  • Kort förklaring till varför man ska göra fullt nettolöneavdrag om man kan välja själv (påverkan på SGI och K10)
  • Gärna ha en länk till Skatteverkets sida för beräkning av förmånsvärden och poängtera att förmånsvärdet kan variera mellan två år
  • Förklaring hur man gör fullt nettolöneavdrag på lönespecen och hur det ger rätt information på AGI (gärna förklara fälten där 0 ska dyka upp)
  • Förklara vart 2790 tar vägen då man gör bokslut, gärna ge förslag på motkonto som matchar den kontoplan ni jobbar med i övrigt
  • Gärna ha med en rad om att trängselskatter som ska betalas privat kan hanteras på samma sätt

Får ni med allt detta tror jag många som skaffar leasingbil för glada!

Hälsningar

Ola

MODERATOR

Hej Ola! 

Tack för att du ger feedback, det är kanon att du hör av dig så vi får veta vad ni är i behov utav och vad ni tycker saknas. Jag kommer ta detta vidare och se över möjligheten för tydligare hantering vid leasingbil för egenföretagare.

Ha en fin måndag och vecka! 
/My 

Visa lösning i originalinlägg

NY MEDLEM

Svar: Boka bilförmån med nettolöneavdrag

(uppdaterad av erikel ‎2021-01-11 09:47 )

Hej!

Jag har precis gått över till att använda nettolöneavdrag istället för bilförmån genom metoden som beskrivs här (avdrag efter skatt).

Frågan är dock hur jag ska bokföra drivmedlet? Vill ju att det också ska gå som nettolöneavdrag och inte drivmedelsförmån.

UTFORSKARE

Svar: Boka bilförmån med nettolöneavdrag

Bensinförmån borde väl bokas in på samma sätt. Jag har dock betalat drivmedel privat (kör elbil). Ur ett förmånsvärdeperspektiv så blir det väl bara ett högre belopp. Bokningen av själva drivmedlet i bolaget kan väl läggas på 5611. Dock, jag bokför bara i egna bolaget, jag är inte redovisningsexpert.

Ett tips om vad man ska välja för konto då man inte vet är att googla bokföringstips och det man letar efter. Där brukar man hitta tt kontonummer som man sedan kan leta upp i sin egen kontoplan.

UTFORSKARE

Hej igen,

Till listan över vad som gärna får ingå i en beskrivning skulle du kunna lägga:

• Hantering av drivmedel
  • Grov indikation på hur man hanterar avslut/försäljning av leasingbil (säljpris är utan moms, moms för eventuella services i samband med försäljningen är avdragsgill, gör man avslutet innan avskrivningarna är klara så skall alla resterande avskrivningar göras i samma månad)

Ola

Re: Kontering bilförmån med nettolöneavdrag

Så om man har Visma eEkonomi och Lönedelen däri, kan man sköta allt via Lönen? Vilka löneartiklar behöver man skapa då? Om man t ex har 3000 kr i förmån och man gör ett nettolöneavdrag med 3000 kr.

CONTENT PRODUCER

Re: Kontering bilförmån med nettolöneavdrag

@Magnus_med_Kraften 

I den här tråden har My förklarat hur du hanterar Bilförmån med Nettoavdrag när du har Lönebesked i Visma eEkonomi.

Hojta om något är oklart! 🙂 

Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~