Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Registrera bilförmån med nettolöneavdrag i Visma eEkonomi

Hej vänner

 

Hur går jag tillväga för att boka en bilförmån med nettolöneavdrag i eEkonomi på bästa sätt? Jag har bokat kostnaden för leasingen, men är osäker på hur jag hanterar avdraget i eEkonomi. Är ägare av eget AB utan andra anställda.

 

Jag fann denna gamla tråd men vet inte om förutsättningarna ändrats sedan dess.

 

Säg att förmånen är 3300:- och bruttolönen 42 000:-.

 

1. Jag låter bruttolönen vara orörd på 42 000:-

2. Jag lägger till 3300:- på löneart ”Avdrag efter skatt” i lönemodulen

3. Jag skriver 3300:- i ruta 017 och 0:- i ruta 013 på kontrolluppgiften

 

Klart? Har jag missat något?

 

Tack på förhand

/Johan

31 SVAR 31
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej

Innan jag skrev mitt inlägg så hade jag redan tagit del av de trådar som jag fått hänvisat till mig nu, så jag står fortfarande på ruta 0.

Trådarna är för mig inte tydliga till hur jag ska göra i eEkonomi, utan de hänvisar till Lön 200/400 etc.

 

Är det olika effekter av att använda bruttoavdrag eller nettoavdrag eller bara två olika sätt att göra samma sak?

 

I eEkonomi, under Lön/Anställda/ Fliken Löneuppgifter på den anställde, är följande sätt att rekommendera?:

  1. Lägga till en månadslön på personen på ex 2300kr
  2. Lägga till Bilförmån på samma belopp dvs 2300
  3. Lägga till Avdrag före skatt på samma belopp dvs 2300.

 

Hejsan! 

På sida 1 och som godkänd lösning i denna tråden finns instruktioner för hur du gör i Visma eEkonomis lönemodul, både för nettoavdrag och bruttoavdrag. Strax under den instruktionen länkar jag också till vårt skrivna hjälpavsnitt Bilförmån - nettolöneavdrag eller omvänd löneväxling som förklarar vad skillnaden är. Det skrivna hjälpavsnittet är till för de som använder Visma Lön 300/600 men informationen i det kan ändå vara bra att läsa om du funderar på vilket av de båda du ska tillämpa. 

Är det något i denna beskrivning som känns oklar är du självklart välkommen att återkomma! 🙂 
/My 



 

Hejsan! 

På sida 1 och som godkänd lösning i denna tråden finns instruktioner för hur du gör i Visma eEkonomis lönemodul, både för nettoavdrag och bruttoavdrag. Strax under den instruktionen länkar jag också till vårt skrivna hjälpavsnitt Bilförmån - nettolöneavdrag eller omvänd löneväxling som förklarar vad skillnaden är. Det skrivna hjälpavsnittet är till för de som använder Visma Lön 300/600 men informationen i det kan ändå vara bra att läsa om du funderar på vilket av de båda du ska tillämpa. 

Är det något i denna beskrivning som känns oklar är du självklart välkommen att återkomma! 🙂 
/My 



 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej My

Jag försöker följa beskrivningen i tidigare tråden men jag finner inte de valen i mitt eEkonomi, därför är jag fortfarande förvirrad.

Behöver verkligen hjälp till vad jag kan göra i min visma-portal.

Idag använder jag posterna Lön (ex 30.000) och Bilförmån (3.500).

 

Det finns inga poster som :

Lägg in lönearterna 2102 - Bilförmån avdrag och 1306 - Betalt för bilförmån under Standardlönebesked.

Så vad kan jag göra då???

 

Det finns möjligen "Avdrag före skatt" och "Avdrag efter skatt".
Men om jag lägger in avdrag efter skatt så måste jag väl räkna ut i förväg vad som ska anges med hjälp av ex en schablonskatt vad förmånen 3.500kr betyder i netto, ex 3.500x0,34=1190kr ??

 

Hejsan! 
Du har nog kommit in på beskrivningen för Visma Lön 300/600, detta skrivna hjälpdokument länkade jag bara till för att du skulle kunna läsa om vad skillnaden på de båda metoderna är. I mitt första inlägg i denna tråden finns instruktioner på hur du gör i eEkonomi men för att förtydliga så lägger jag in samma instruktioner här. 🙂 

Nettolöneavdrag: 
Eftersom du ska reducera hela beloppet för förmånen så kommer det med denna metod inte redovisas något till skatteverket på AGI, till skillnad från hur det var tidigare och i den gamla tråden. I eEkonomis lönemodul lägger du upp följande lönearter: 

Månadslön - ordinarie lön
Avdrag efter skatt - avdraget för förmånen. 
Vill du redovisa bilförmånen för den anställde och registrera den på själva lönebeskedet så lägger du också in följande: 
Bilförmån - förmånsbeloppet
Bilförmån - minus förmånsbeloppet

Omvänd löneväxling
Även här kommer det inte redovisas någon förmån i arbetsgivardeklarationen på individnivå eftersom hela förmånen reduceras, däremot så ökar beloppet i ruta 011/131 - kontant ersättning. Du kan använda följande lönearter: 
Månadslön - Ordinarie lön
Avdrag efter skatt - Avdrag för förmånsbeloppet
Tillägg före skatt- Tillägg för förmånsbeloppet
Här gäller samma sak som ovan, lägg till bilförmåns - lönearten två gånger i plus respektive minus för att visa den anställde registreringen. 


Ha en fin torsdag! 
/My 

Hej,

 

Är det samma förfarande när man ha hyrt från Europcar/hertz/avis på rullande 30 dagarsperiod och byter bil mellan varje period.

 

Säg om man ha 30 000 kr lön och förmånsvärde bil är t ex 3500 kr är då följande som ska in:

 

Månadslön : 30 000 kr

Avdrag efter skatt  : - 3500 kr

Bilförmån : 3500 kr

Bilförmån : -3500 kr

 

Nästa månad om byter bil får ta fram förmånsvärde för den modellen och lägga upp det för den månad.

 

Hej!

 

Vad jag kan läsa mig till så blir det fortfarande förmån om man använder en hyrbil privat i mer än ringa omfattning, men skulle rekommendera dig att höra av dig till Skatteverket om du vill dubbelkolla kring det. Som du säger så kommer det bli olika förmånsvärden för varje bil som du byter mellan, men uppställningen som du visar är rätt om du skall göra nettoavdrag och samtidigt vill redovisa din förmån.

 

Hoppas detta hjälper dig, ha en fin dag!

/ Josefine

Emfraden
MEDLEM

Jag vill i lönemodulen i Visma eEkonomi göra ett lönebesked för en klient avseende bilförmån. Enligt följande länk från Skatteverket så står det att det ska betalas inkomstskatt på bilförmånen på 30 %:

 

https://skatteverket.se/privat/skatter/arbeteochinkomst/formaner/bilforman.4.7459477810df5bccdd48000...

 

Men när jag lägger till kategori bilförmån i lönemodulen i Visma eEkonomi så räknar programmet inte ut något skatt. Ska det inte vara skatt på bilförmån?

Hej Emfraden!

Jag har slagit ihop din fråga med inlägget Registrera bilförmån med nettolöneavdrag i Visma eEkonomi. Jag tror att du kommer att hitta svaret på din fråga i det inlägget.
 

Om något känns oklart eller om du har fler följdfrågor är du alltid välkommen att återkomma till oss här i forumet!

/Tinne

Tack för hänvisningen hit, men denna tråd visar inte hur man gör när den anställde bara får förmån utan kombination av någon lön. Mitt exempel gäller alltså en egenföretagare som använder tjänstebil privat men som inte tar ut någon lön från företaget. Då funkar varken netto- eller bruttoavdrag om jag förstår det rätt.

 

Så min konkreta fråga är, hur hanteras bilförmån i lönemodulen i Visma eEkonomi om den anställde inte tar ut någon lön?

Då måste jag ha missuppfattat din fråga, men nu är jag med på hur du menar!

 

Anledningen till att programmet inte räknar ut någon skatt när månadslönen är inlagd på 0 är för att det inte finns någon bruttolön inlagd, det finns alltså ingenting för programmet att dra skatt från.

Själva lönebeskedet med bara bilförmån blir rätt i sig, förmånen och arbetsgivaravgiften redovisas korrekt till Skatteverket. Du får istället själv se till att betala in skatten för att inte behöva betala restskatt, jag skulle rekommendera dig att kontrollera med Skatteverket hur mycket du ska betala i restskatt. 

 

Om något känns oklart är det bara att återkomma så kikar vi på det igen!

/Tinne