Hej! Finns det något sätt att registrera fakturor som upprättats utanför bokföringsprogrammet om man bokför enligt bokslutsmetoden? Frågar eftersom det vore så mycket smidigare att kunna hålla koll på alla fakturor på ett och samma ställe och utnyttja den automatiska bokföringen, samtidigt som det är så mycket smidigare att massfakturera utanför programmet. Tack på förhand!
Hej @MrsRobinson
Du kan registrera kundfakturor manuellt om du vill och bokföra dem i kundreskontran.
Hoppas du fick hjälp av detta 😊
Allt gott!
/Rasmus
Hm... Ja det ser väl förhållandevis smidigt ut. Tankar man in hundra fakturor med olika belopp blir det väl en del pill. Samtidigt är det bättre än inget. Tack Rasmus! Är det förresten inte tabu att blanda kontantmetoden och fakturametoden?
Hej igen @MrsRobinson
Aha, jag tänkte inte på vilken metod du använder, tänkte att det var just att få in dem i reskontran som var problemet 🙂 Ser nu du skrev bokslutsmetoden så fel av mig.
Men om du inte ska bokföra dem i reskontran så är det ju bara en manuell verifikation och koppla relevant bildunderlag till den (fakturan).
Inte så mycket massfakturering av det dock 😅
Och är det inte smidigare isf att använda massfaktureringen i eEkonomi (se länk - skapa flera kundfakturor)?
https://support.vismaspcs.se/visma-eekonomi-smart/sv-se/content/online-help/sales-invoices-create-mu...
Det borde vara det smidigsate än att använda ett externt system, men du skriver att du tycker massfaktureringen är smidigare med andra system så antar du inte tycker det funkar med funktionen som finns i eEkonomi? 😊
Problemet är att jag inte kan använda Vismas massfakturering eftersom programmet ger alla fakturor samma belopp. Så för att slippa upprätta individuella fakturor i Visma, kan jag använda ett externt program som tar emot en fil och skickar iväg de mer eller mindre friktionsfritt. Men, sen när jag ska hålla koll på vilka fakturor som betalats och inte, så hade det varit bäst att ha allt samlat på samma ställe. I Visma. Samma med den automatiska bokföringen. Hade Visma haft en funktion som låter dig ladda upp en fil med två spalter, en för fakturanummer och en för fakturerat belopp, så hade det underlättat för mig. Men om jag förstår dig rätt så finns det ingen funktion som låter oss med kontantmetoden att registrera egenupprättade fakturor? Har du något råd/förslag på hur jag skulle kunna göra det här lite smidigare?
Hej @MrsRobinson ,
Jag funderar på om du inte kan använda dig av faktureringen i eEkonomi och dela in dina kunder i olika kundgrupper.
Då kan du ju göra så att du fakturerar grupperna separat med olika belopp om nu inte varje kund ska ha separat belopp 😊
Annars om detta inte är en lösning kanske det extrerna systemet du använder har möjlighet att exportera en SIE-fil med bokflringsdata?
Då kanske det hade varit ett alternativ för att få in bokföringsdatan iaf.
Annars vet jag inte hur du bäst gör för det ska bli så smidigt som möjligt för dig. Jag får hänvisa till någon på Visma där isf för mer info eller hjälp med hur du bäst kan gå till väga i ditt fall.
Hoppas du får till en bra lösning som funkar för dig 😊
Allt gott!
/Rasmus
Copyright 2025 Visma Spcs. All rights reserved.