Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Registrera leverantörsfaktura via autogiro

Hej!

Sitter med Visma Eekonomi och vet inte hur jag registrerar en Autogiro dragning av min bank. Som ovan beskrivet så har jag en leverantör med ikryssat Autogiro. 
Saknar både OCR och moms på denna räkning, men programmet kräver detta. 
Så, från början till slut - Hur gör jag? 

Innehållet i denna tråd är verifierat av Visma Spcs 22-10-11

1 SVAR 1
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan!

Jag flyttade din tråd hit eftersom din fråga gäller Visma eEkonomi och din kommentar låg i en tråd från Visma Administration. 🙂 
Jag lägger in en Steg för steg hantering nedan så tror jag det kommer underlätta för dig. 

1. Börja med inställningarna på leverantören. Gå till Inköp - Leverantörer - Skapa ny. Här lägger du in de uppgifter som är obligatoriska, till exempel så måste du inte lägga in en e-postadress till leverantören om du inte vill. Det du måste registrera är Leverantörsnummer, Leverantörsnamn och Land. Du markerar också rutan för Skicka inte leverantörsfakturor till banken och sparar. Har du markerat OCR på leverantören blir det ett obligatoriskt fält på leverantörsfakturan, den markering kan du ta bort om inget OCR finns.

2. Skapa leverantörsfakturan under Inköp - Leverantörsfakturor. Du lägger in leverantören och Datum och Totalbelopp. Du måste inte ange moms på fakturan, är inköpet ej momsbelagd så låter du rutan Varav moms vara tom. Sedan väljer du ett passande inköpskonto och kan bokföra leverantörsfakturan. 

3. Betalningen bokför du via Kassa och bankhändelser. Det finns flera smidiga sätt att hantera detta på och du kan läsa mer om hur du gör i vårt skrivna hjälpavsnitt Bankhändelser

Eftersom detta inte är en faktisk leverantörsfaktura så går det också bra att skippa steg 1 och 2 och bara bokföra själva betalningen under Kassa och bankhändelser direkt. I tråden Hur hantera autogiro i Visma eEkonomi? har användaren Amrit_ gett ett bra tips på hur han gör.

Ha en fin måndag! 
/My