Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Registrera uttag av varor - eEkonomi

Vid inköp av varor bokför jag dessa som 4000 inköp av varor från Sverige. Dessa är i utgångspunkt syfte att så klart sälja. Ibland måste jag ta varor från lagret och använda i demosyfte, hur registrerar jag dessa nu i efterhand som uttagna men använda i företaget?
6 SVAR 6
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Hej!

Vid varje årsskifte ska du göra en värdering av ditt varulager. I samband med denna kommer din varukostnad justeras om du t ex använt varor för demonstration. Då blir lagervärdet lägre, vilket även påverkar din varukostnad.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag har räknat varulagret och fått fram en summa i kr som jag har på lager. Har även räknat och fått fram en summa för uttagna varor till demo m.m. Vart och hur registrerar jag detta nu i efterhand i visma eEkonomi? Jag har vid inköp lagt allt under konto 4000 men den summan måste ju vad jag förstår plockas därifrån och flyttas till "lager" När jag letar efter kostnadsställen under 1400 så har jag bara ett öppet vilket är 1470 "pågående arbeten" vilket inte känns helt rätt. Hur kan jag öppna ett inaktivt och vilket kan vara det rätta för mig att flytta kostnaden till?
Per Nyquist
ANSTÄLLD

1460 Lager av handelsvaror kan du registrera ditt lagervärdet på. Som motkonto kan du använda 4960 Förändring av lager av handelsvaror.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Okej! Du svarade på sista delen i min följdfråga. Vilket konto jag kunde använda. Men som jag skrev så är alla alla konton under 1400 inaktiva. Och hur gör man lättast när man flyttar pengar från konto 4000 till 1460 som var min egentliga fråga
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Om konto 1460 är inaktivt kan du aktivera det under Inställningar - Kontoplan. Markera konto 1460 och välj Redigera. Bocka sedan i Aktiv. När man värderar lagret brukar man ha ett särskilt konto för lagervärderingen. Mitt förslag är att du använder 4960. 4000, där du registrerat dina inköp, låter du då vara som det är. Där får du en summering av inköp gjorda under året. Men tack vare krediteringen av 4960 justeras din varukostnad.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack snälla för hjälpen