En av mina anställda har köpt en inventarie från företaget mot faktura som han inte betalar.
Hur kan jag göra ett nettolöneavdrag och bokföra det mot kundreskontra? Använder den inbyggda lönefunktionen som finns i Eekonomi.
Vill inte sända hela fakturan till inkasso, dealen var att den skulle betalas av under ett antal månader men när det inte sker så vill jag göra delbetalningar via löneavdrag.
Hejsan!
Jag förstår. För själva nettoavdraget kan du använda lönearten Avdrag efter skatt, då påverkas bara nettolönen och beloppet redovisas inte på arbetsgivardeklarationen. Sen ska ju detta då regleras mot kundreskontran precis som du skriver, men då funderade jag på om denna försäljning ligger som en obetald kundfaktura i programmet? Eller är kundfordran bokförd manuellt?
Du får gärna återkomma så ska jag komplettera min lösning hela vägen! 🙂
/My
Hej My,
Den ligger som en obetald kundfaktura i systemet.
Har koll på hur jag gör nettolöneavdrag men på vilket motkonto hamnar det, och hur kan jag kvitta det mot min kundreakontra så allt stämmer?
Jag tror jag har hittat en lösning men det kan vara fel, eller så finns det smidigare lösningar?
Ett löneavdrag efter skatt ger (låt oss använda beloppet 10.000)
2790 K 10.000
En delbetalning för fakturan kan bara motbokas mot kassakonto eftersom jag använder aktiv bankkoppling så bokför manuell verifikation
2790 D 10.000
1910 K 10.000
Går sedan in på fakturan och bokar delbetalning vilket ger
1510 K 10.000
1910 D 10.000
Kan detta vara en lösning?
Hejsan!
Din lösning ser kanon ut! 🙂
Det är precis som du skriver något man kommer få lösa manuellt och 1910 är väl ett passande konto att "mellanlanda" på tycker jag också.
Ha en fortsatt bra måndag!
/My
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.