Till dig som berörs av supportens standardsvar “Har du tömt cachen”? Här kommer en alternativ lösning till att tömma
all cache och
alla kakor:
Korta versionenAdress:
chrome://settings/siteDataSearch cookies*:
visma (endast gemener)
Under sökrutan, klicka:
Remove all shown*
* eller svensk variant / översättning
Långa versionenHar du fått förslag om att tömma cachen och/eller rensa kakor från Visma support? Trött på att samtidigt behöva förlora information om inloggning och andra sparade uppgifter rörande andra sajter än just Vismas, t ex sparat person- eller organisationsnummer till bankens och skatteverkets inloggning? Här är en alternativ lösning, lite mer kirurgisk, för att råda bot på att inte bli snuvad på fler goda kakor än nödvändigt:
Det här gäller bara Chrome, den av Visma för eEkonomi rekommenderade webbläsaren:
1. På adressraden (i Windows CTRL+L, i macOS CMD+L), markera, kopiera och klistra in följande:
chrome://settings/siteDataOvan: Förhoppningsvis får du som jag upp en lista över samtliga sparade kakor och cache-data.
2. I sökrutan uppe till höger, skriv med gemener:
vismaOvan: Det är viktigt att du skriver "visma" med gemener, bara små bokstäver (den här rutan är skiftlägeskänslig).
3 alternativ 1. Precis under sökrutan med texten "visma", klicka
Remove all shown (eller motsvarande svensk variant*) för att ta bort all cache och alla kakor relaterade till just Visma - utan att drabba andra sajter.
Klart! Testa att logga in på Visma på nytt ...
Ps. Alternativ 1 ovan tar även bort inloggningsinformation som sparade användarnamn, lösenord, tillfälligt lagrad tvåfaktorautentisering etc. Visserligen gäller detta bara Vismas egna sajter nu men det är inte gott nog om du frågar mig. Jag vill helst bara åtgärda det specifika problemet, inte förlora sparade inloggningar etc. Därför finns alternativ 2 nedan:
3 alternativ 2. Med respekt för att alternativ 2 eventuellt bara löser just mina specifika problem jag hade idag, här kommer stegen jag vidtog:
Klicka på raden
identity.vismaonline.comKlicka på
krysset till höger på alla rader som börjar med
SignInMessage. (följt av en massa siffror och bokstäver) för att ta bort dessa.
Klart! Testa att logga in på Visma på nytt ...
Ovan: Jag har tagit bort alla rader som börjar med SignInMessage. Därefter fungerar mitt eEkonomi igen.
Om alternativ 2 inte fungerar för dig, utför gärna lite alternativ kirurgi på egen hand och uppdatera tråden här nedan med vad som löste just ditt problem. Tillsammans kan vi kanske hålla den här tråden uppdaterad med exempel på vad som löser de vanligaste problemen gällande cache - som inte begär att vi behöver tömma hela kakburken i papperskorgen varje gång. Med tiden ringar vi in detta och överlämnar till utvecklingsavdelningen ...
Trevlig helg, vecka, what ever ...
* Knapptext och skärmbilder är på engelska eftersom jag kör en engelsk variant i min Mac och Chrome inte stödjer byte av språk på Mac utan att jag ändrar språket i operativsystemet.