Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Reseersättning samt egna utlägg

Hej
Jag har precis startat enskild firma. Jag undrar hur man gör...
1. för att redovisa/plocka ut reseersättning varje månad?
2. Att redovisa/plocka ut pengar för egna utlägg? 
Jag är jättetacksam för stegvis beskrivning för båda 🙂
Tack på förhand
Carolin

9 SVAR 9
Fd medlem
Inte tillämpbar

1 Gör en summering av de resor du gör varje månad - multiplicera antalet mil med 18,50 kr per mil(det är den skattefria milersättning du har rätt att ta ut - väljer du att ta ut mer än 18,50 kr per mil är överskjutande belopp en beskattningsbar inkomst  - jämställs med en skattemässigt icke avdragsgill kostnad).

 Skriv en kvittens som du använder som verifikation i din bokföring.

 Bokför kvittensen

Debet 5800 Resekostnader (undvik kontot 7331 som avser sådan milersättning som redovisas på                          kontrolluppgift)
Kredit 1930 Bank om du tar ut beloppet från verksamhetens bankkonto.

eller
Kredit 2018 Egen insättning för det fall du inte tar ut beloppet från verksamhetens konto.


2 Redovisa egna utlägg

Bokför kvittot på ditt utlägg:

Debet det kostnadskonto som är aktuellt
Kredit 2018 Egen insättning om du inte tar ut det utlagda beloppet samtidigt.

och därefter

Debet 2013 Eget uttag (du kan också debitera konto 2018 så slipper du få höga bruttosiffror på kontona 2013 och 2018)
Kredit 1930 Bankkonto

när du tar ut det belopp du lagt ut.

Mikael

Fann denna tråd när jag sökte på samma fråga:)

 

Gäller det samma förutsättningar för ett aktiebolag? 

 

Med vänlig hälsning, M

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej
Tack gör svar. Kan du skriva vilka flikar jag ska gå in på för varje moment?
Tack för hjälpen
Carolin
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Carolin!

 

Om du vill göra egna utlägg, och har bolagsformen enskild firma i eEkonomi, rekommenderar vi att du fotar kvittot med Visma Scanner-appen. Skicka sedan in det i eEkonomi och gå till kassa- och bankhändelser om pengarna dragits från ditt företagskonto. Vi har vår film Koppla underlag från Visma Scanner i Visma eEkonomi som visar hur vi rekommender att du arbetar. Klicka där på bankhändelsen och välj Matcha. Där finns exempel som Inköp mot Kvitto och en hel del färdiga förslag. 

Om du gjort betalat inköpet med egna pengar kan du kika på filmen Bokföra inköp betalade med privata pengar i Visma eEkonomi - Enskild Firma.

 

Är det andra kostnader kan du via kassa- och bankhändelser välja Matcha Övrigt uttag Egen kontering och plocka upp konton som är föreslagna i olika kommentarer i den här tråden 🙂 

 

Hoppas detta ger dig lite mer kött på benen och ha en trevlig dag!

/Sofia 

Tänk också då på att du skall spara pappersoriginalen i sju år eller om du har koll på den digitala kopian så räcker 3 år.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Den hjälpen får du bättre av ngn annan
Jag använder Admin programmen

Mikael

I enskild firma så är egentligen grundtanken den att man inte skall bokföra reseersättningarna löpande utan det tar man i deklarationen, åtminstone när det gäller dom egna. Men vi brukar också bokföra dom, sedan återför vi dom i deklarationen och drar av dom igen på rätt ställe. Lite omständigt men rätt....Annars så kan du ju bokföra dom som egna uttag och sedan göra avdraget i deklarationen på näringsbilagan... det är så det är tänkt.Lycka till! 
Fd medlem
Inte tillämpbar

En annan tanke är också att ha allt i sin bokföring.....:)
Förenklar för en del

Var tvungen att dubbelkolla och kan konstatera att jag inte hängt med på en sak. I skatteverkets broschyr så skriver dom att man skall/kan bokföra resa med egen bil på kto 6900 (övriga inköp enligt dom) och sedan 2017 (egna insättningar). Där ser man en helt annan tolkning. Men det borde innebära att man inte skall återföra det i deklarationen men man skall under övriga uppgifter uppge att man gör avdrag för resor med egen bil... Märkligt men sant... Så det är ok att bokföra det, dock inte bland personalkostnader då utan på 6900.... Lycka till!