Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Stonefield
MEDLEM

Reskontror: Saldot för leverantörsskulder stämmer inte mot summan

Hej! 

Jag håller med årsavstämning (-19) och fastnar på: 

"Saldot på leverantörsskuldkontot (2440) är 162 000,00 kr per 2019-12-31. Summan av obetalda leverantörsfakturor på samma dag är 207 000,00 kr."

 
 

A221: Utbetalning av gammal skuld: 1920(K), 2440(D)
A353: Fastslagande av skuld som ska betalas ut 2020: 2440(K), 5010(D). 

Vad har jag gjort för fel och hur åtgärdar jag så det blir korrekt? 

Anteckning 2020-02-17 165014.png

6 SVAR 6
AnnicaL
CHAMPION

Det är dina manuella bokningar på 2440 som ställer till det. Du hade ett ingående saldo som rimligen kom från en bokförd leverantörsfaktura. När du betalade den gjorde du det inte genom leverantörsreskontran på själva fakturan utan gjorde en manuell verifikation så att fakturan står kvar som obetald. Det är vad avstämningen känner igen. Sedan bokförde du den nya skulden manuellt också utan att lägga in den som leverantörsfaktura och då känner inte avstämningen av att den skulden finns. 

Hej Annica, 

 

Tack för din input! Det stämmer, tidigare bokförd lev.faktura och manuell verifikation gjordes. Hur kommer jag tillrätta med problemet, alltså göra det genom leverantörsreskontran?  

 

MVH

Stefan

Hej Stefan, 

du behöver göra följande: 

  1. Gör korrigeringsverifikationer som vänder det du har bokfört, dvs betalningen och nya fakturan. 
  2. Gå till den gamla leverantörsfakturan under Inköp/Leverantörsfakturor och välj Åtgärder/Betalning. Där fyller du i datum och från vilket konto betalningen gjordes. 
  3. Sedan registrerar du den nya leverantörsfakturan under Inköp/Leverantörsfakturor/Ny faktura. Den är ju uppenbarligen inte betald så nu bör du få ett saldo på 2440 och i reskontran som stämmer överens med varandra. 

Lycka till! 

Hej igen, Annica!

 

Fantastiskt, stort tack!

 

MVH

Stefan

Hej,
När jag gör min årsavstämning får jag ett felbesked på min leverantörsreskontra:


Saldot på leverantörsskuldkontot (2440) är 75 976,25 kr per 2019-08-31. Summan av obetalda leverantörsfakturor på samma dag är 79 101,25 kr. Dessa belopp ska överensstämma.

Det finns således en skillnad på 3 125 kr. Jag har gått igenom alla poster för 2440 som inte är Leverantörsfaktura eller Utbetalning och hittar inget som avviker. Kan jag hitta en lista på de poster som utgör "Obetalda leverantörsfakturor" för ett visst datum? Som det är nu kan jag ju bara se alla fakturor som är betalda respektive obetalda per dagens datum. Kan jag välja ett annat datum för att se statusläget på obetalda fakturor?

Hejsan @mats ronne

Det går bra, du kan gå till Bokföring - Rapporter - välja rapporten Obetalda leverantörsfakturor - Skapa rapport och välj datum i rutan för "Obetalda den". Vanligaste anledningen till att det inte stämmer mellan kontot 2440 och de obetalda leverantörsfakturorna är att man bokfört något manuellt på 2440 med en manuell verifikation under Bokföring - Verifikationer, detta är inget som behöver vara fel men det är därför programmet reagerar då vår rekommendation är att man går via Inköp - Leverantörsfakturor när en leverantörsskuld ska bokföras. 

Hoppas detta hjälper dig på vägen, återkom annars! 🙂 
/My