Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fredrik48
NY MEDLEM

Reskontror differens mellan kundfordringskontot och obetalda fakturor - Ombildning Enskild Firma till AB

Jag har ombildat min enskilda firma till ett aktiebolag, och har nollat resultatet i enskilda firman och flyttat över alla tillgångar och skulder till mitt AB, inklusive obetalda fakturor.

När jag går igenom checklistan för årsavstämning i EF och försöker stämma av Reskontror, så får jag ett fel i eEkonomi Smart:
"Saldot på kundfordringskontot (1510) är 0,00 kr per 2018-12-31. Summan av obetalda kundfakturor på samma dag är 100 000,00 kr. Dessa belopp ska stämma överens."

Anledningen att det finns en differens är att fakturan som sagt är överlåten till AB't. Vad gör man åt den obetalda fakturan? Kan man boka bort den på något vis? 

Fakturabeloppet är bortbokat med en verifikation från 1510 till 2010 i EF och inbokat på 1510 mot 2893 i AB.

Ombildningsprocessen jag genomgått kan man delvis läsa om i denna tråd: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/ombildning-ef-till-ab-inkram?topic-reply-list%5Bsetting...
3 SVAR 3
Ulf Jonsson
UTFORSKARE

Det borde ju gå att boka bort den som betald i någon inbetalningsrutin som förmodligen automatiskt sätter D1930/K1510. Efter att du gjort det rättar du den verifikationens debetbelopp till 1510 istället så summan av kardemumman blir: D1510/K1510 100 000

Smart! Funka hur bra som helst 🙂

Sverige är räddat -ha ha