Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fiamaria
MEDLEM

Restvärde och nyttjandeperiod vid avskrivning av musikinstrument

Hej!

Jag är frilansmusiker och har enskild firma. Jag har köpt ett nytt instrument för 95 000 kr och har bokfört utgiften men ska nu lägga till den i anställningstillgångar. Jag undrar vad jag ska skriva för nyttjandeperiod då instrumentet förhoppningsvis kommer att användas och hålla i 30 + år? Är det den faktiska tidsperioden som ska anges eller ska den stämma överens med avskrivningstiden?

Sen undrar jag också hur jag ska tänka kring restvärde, vad är brukbart att ange där?

Hoppas någon har svar!
Vänliga hälsningar,
Fia

5 SVAR 5
KenArd
CHAMPION

Hej Fia Fiol,
Jag skulle välja 5 år och inget restvärde. Många inventarier kan överleva sig själva långt efter avskrivningstiden, inget konstigt.

 

Hoppas du får många fina spelningar!

Fiamaria
MEDLEM

Tack, då vet jag hur jag ska göra!
Har nu en till fråga då jag fick felmeddelande när jag skulle lägga till den som anläggningstillgång, följande mening:
"Datum för senaste avskrivning kan inte vara senare än utgången av det sist skapade räkenskapsåret i programmet."
Vad menas med det?
Jag valde 5 år och inget restvärde, avskrivning f.r.o.m den 1:a i månaden efter införskaffandet och avskrivning t.o.m datumet 5 år framåt från införskaffandet. Är det något där som inte stämmer?

Hej Fia,
Kan det vara så att du försöker skriva av det innan ditt första räkenskapsår i eEkonomi?

Du har förmodligen skaffat instrumentet tidigare?

 

 

Hej igen!
Jag förstår inte riktigt vad som menas med "skriva av det innan mitt första räkenskapsår", för det ska väl skrivas av under en femårsperiod? Ursäkta förvirringen! Jag har haft Visma i snart fem år men aldrig köpt ett instrument på företaget innan så det är första gången jag lägger till en anläggningstillgång, därav rookie på området 🙂

Hej @Fiamaria!

Jag flikar in med en instruktion som beskriver hur du gör för att lägga in en anläggningstillgång i Visma eEkonomi. Klicka gärna under fältförklaringar så finns det beskrivningar av vad respektive fält innebär. 

 

Om du har fortsatt problem med felmeddelandet så rekommenderar jag att du tar kontakt med mina kunniga kollegor på suppporten så kan ni felsöka tillsammans. 

 

Lycka till och välkommen tillbaka till forumet framöver

//Tinna