Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jocke - JP Ekonomiservice
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Resultatenheter

Jag har uppmärksammat att systemet inte använder resultatenhet vi ex kundfakturor med öresavrundningar. 

 

Som exempel. 

Jag skapar en kundfaktura ut till kund på 2.756,25kr som jag satt en resultatenhet på.

Under företags inställningar har jag valt i att avrunda till hel krona. I detta fallet så lägger system själv in en öresavrundning på -0,31kr. 

 

Jag har i kundfakturan valt resultatenhet. DOCK i verifikationen så bokför systemet denna avrundning utan resultatenhet.

 

Här kan jag tycka att systemet borde känna av om det finns en resultatenhet på rad nivå och att avrundningen ÄVEN ska använda resultatenhet på den rad nivån där avrundning görs.

 

Just nu ligger det sjukt många poster med avrundning som saknar resultatenheter. Vist det påverkar inte resultat så mycket men ändå frustrerande att inte få allt bokfört på resultatenheter när man jobbar med detta.

 

Hur är Vismas tanke bakom detta? och hur kommer de sig att Visma INTE tänkt på detta när man tagit fram resultatenheter.

 

Skärmbild 2023-05-26 090715.pngSkärmbild 2023-05-26 091210.png

 

// Jocke - JP Ekonomiservice
4 SVAR 4
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Jocke - JP Ekonomiservice 

Vi har tagit detta vidare internt och återkopplar till dig när det finns mer information i ärendet. 

 

Tack för att du hörde av dig

//Tinna

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Jocke - JP Ekonomiservice 

Ber om ursäkt att svaret har dröjt. Idag fick jag följande information från teamet: 

 

Som Visma eEkonomi ser ut idag så känner inte programmet av vilken artikelrad som orsakar avrundningen.

På samma sätt fungerar det om du har flera resultatenheter på en faktura vet inte programmet vilken av resultatenheterna som skall placeras för öresavrundningen.

 

Om du vill att öresavrundningen skall placeras under en specifik resultatenhet kommer detta behöva hanteras manuellt på verifikationen.  

Vi ser gärna ta att du lämnar det som ett önskemål via feedback och förslag i programmet.

 

Trevlig helg och välkommen tillbaka till forumet framöver.

//Tinna

Jocke - JP Ekonomiservice
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Hej @Tinna Gunnarsson 

Det måste väll ändå vara en miss när man programmerat detta med resultatenheter att inte tänka på den saken?


Jag ser det inte som en förbättring utan som ett fel där Visma inte tänkt hela vägen när det gäller just användningen av resultatenheter.

 

Kan inte vara så svårt att programmera detta då systemet känner av att det är resultatenheter som används efter som man anger det på fakturan och inte rad.

Alltså som det är programmerat nu så blir hela fakturan på resultatenhet alltså så ska hala öresavrundningen bokats på den resultatenheten.

 

Att sitta med detta manuellt skapar ju sjukt mycket mer jobb än vad det är tänkt nu.

// Jocke - JP Ekonomiservice

Hej @Jocke - JP Ekonomiservice ,

Som min kollega nämnde i tidigare svar är det såhär programmet är utformat och hanterar öresavrundning vid användning av resultatenheter. I dagsläget kommer ingen ändring ske men vi har tagit vidare det internt. 

/ Hanna B