Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Resultatenheter

Här kommer ett önskemål till kommande uppdateringar. Jag vill att begränsningen till 3 resultatenheter tas bort eller i vart fall att det ges möjlighet till fler.

Vår förening skulle behöva 5 enheter för att varje ansvarig skulle få en egen. Till dessa knyts kostnadsbärare för aktiviteter som behöver följas upp särskilt.

Det är både vackert (nåja) och effektivt med flerdimmensionella kodplaner.
12 SVAR 12
NY MEDLEM

Re: Resultatenheter

Hej!

Jag skulle rekommendera er att ändra upplägget på era resultatenheter för att använda funktionen optimalt.

Om du istället döper en av grupperna till exempelvis Ansvarig - under den gruppen kan du skapa oändligt med kostnadsbärare. 
På så sätt kan du få plats med alla dina önskade enheter.

Ha en bra dag! 

/Annie
NY MEDLEM

Jag förstår att man kan sätta resultatenheter på hela fakturan för att sedan överstyra på artikelnivå manuellt, men det skulle även vara fördelaktigt att kunna sätta resultatenheter (ex.vis produkt) redan på artikel i artikelregistret som överstyr när man väljer den artikeln på en faktura - och vill man sedan ändra så gör man det. Det kanske kunde vara så att om man inte väljer någon resultatenhet på hela fakturan så blir det enligt artikelns resultatenhetstillhörighet, men om man därefter väljer en resultatenhet för hela fakturan så överstyr/ändrar den alla artikelrader och vill man ändra så gör man det.
ANSTÄLLD

Hej!

Gör om din fråga till en egen tråd och lägger det vidare som ett förbättringsförslag.

/Adelina

Du hittar den nya konversationen här: Resultatenhet på artikel - eEkonomi
NY MEDLEM

har samma undran som den som startade den här tråden. vi skulle behöva fler än tre resultatenheter så vi har en antal projekt som vi vill kunna särredovisa. det funkar inte för oss med bara tre. anväder idag visma 1000 men skulle gärna övergå till eEkonomi om detta förändras. elr finns det ngn annan lösning ?
NY MEDLEM

Hej Peter, hur vill du använda resultatenheterna? Det är få mindre system som stöder fler dimensioner än konto+projekt+tre ytterligare resultatenheter skulle jag säga. Vanligen räcker det långt om man tänker till på vilka dimensioner man vill följa verksamheten. En dimension (resultatenhet) kan ju innehålla oändligt med medlemmar. Jag menar inte att det är så i ditt fall, men det är lätt att missupfatta hur dimensioner används på ett effektivt sätt. Följer du exempelvis upp på konto+projekt+marknad+produkt+kostnadsställe så kommer man ofta rätt långt. Det gäller att inte vara för snäv i dimensionsbegreppet.
NY MEDLEM

jag vill ha dem som det fungerar i visma 1000. alltså jag döper en resultatenhet t ex gemensamt + olika projekt som jag vill ha koll på. vill kunna utifrån det presentera rapporter för resp enhet.
Highlighted
NY MEDLEM

Ett förslag till Visma skulle kunna vara att ytterligare utveckla resultateenheter och projekt genom att göra det möjligt att bygga strukturer i dimensionerna. Exempelvis kunna gruppera produkter till produktgrupper eller medarbetare till orter eller roller, underprojekt till huvudprojekt. Kanske i tre undernivåer. På så vis skulle man skapa ännu kraftfullare analysmöjligheter utan att utöka antalet dimensioner. Sedan vore det bra om man kunde läsa ut hela redovisningen med dimensionsredovisning i en rak fil dvs utan formatering eller grupperingar som man kunde ta in i excel och vrida och vända på i en pivot-tabell.
NY MEDLEM

Tolkar jag det rätt i att du då har behov av en dimension utöver projekt? Du har en resultatenhet som heter exempelvis "Enhet" och i den resultatenheten har du en medlem som heter "Gemensamt" och sedan en medlem för varje enhet som du vill bokföra/följa upp på. I dimensionen projekt så skapar du nya projekt vartefter. När du då bokför så konterar du beloppet på dimensionerna konto, enhet och projekt och du kan då skriva ut en resultatrapport per enhet och projekt.

NY MEDLEM

Visma vet ju hur det fungerar i de "vanliga"  programmen så man tycker det vore en enkel sak att översätta till nätet. Är bara en användare,teknik och programmering kan andra bättre än jag.