Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Resultaträkning - eEkonomi

Hej, Jag vill gärna veta vinst/förlust av min verksamhet under året. Skriver ut en resultaträkning men där finns inte lagervärdet inräknat. Jag undrar hur man räknar in det?Vi säger att omsättning är 700 000, kostnader är 600 000, lagervärdet är 300 000.Ska man då bara slå ihop omsättning och lager till 1 000 000 minus 600 000 (kostnader) så blir det 400 000 i vinst?Eller ska man ta förra årets lagervärde som är 200 000 och minska detta årets med det?Då blir det 700 000+100 000 = 800 000 - 600 000 = 200 000 i vinst?Hoppas ni kan hjälpa mig!
3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Lagret inventeras varje år, sen bokar man bara mellanskillnaden mellan de båda åren, konto 1400/4900.
Man måste räkna en inkurans på 3% som man ska dra bort på lagret och glöm inte att ta bort momsen. 
Lager ser man inte på resultatrapporten utan på balansen. Däremot kommer lagerförändringen med på resultatrapporten. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Carina, tack för ditt svar. Jo, jag vet, men jag vill härna se över resultat tom september 2016, inte vänta till åretsslut. Varför finns inte lager med i resultaträkningen? Och hur kan jag räkna in den på rätt sätt i mina jan-sep siffror?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Titta på balansen, du får ju samma siffror i slutänden...  
Lager ligger på balansen pga det är en materiell (omsättnings) tillgång. Därför kommer lagerförändringen på resultatet, det blir ju mer kostnad om lager ökar tex.