Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

eken23
MEDLEM

Resultatrapportproblemen i eEkonomi fortsätter

Idag är det första april och jag vill få ut en resultatrapport per 31 mars att skicka till övriga i styrelsen. Observera att detta inte är något aprilskämt!

I första kolumnen vill jag se hur månaden mars gick (Perioden) och i andra kolumnen vill jag se hur året gått hittills, alltså januari-mars 2017 (Ackumulerat). Fine, detta klarar Visma eEkonomi!

I tredje kolumnen vill jag ha föregående års tre första månader. Alltså ackumulerat januari-mars 2016, så jag kan jämföra det med ackumulerat januari-mars 2017 som finns i andra kolumnen.

Detta går inte. Tidigare fick jag ut perioden för föregående år i tredje kolumnen "Periodslut fg år". Nu har Visma ändrat, så hur jag än gör får jag ut hela förra årets ackumulerade resultat som jämförelsekolumn "Periodslut fg år".

För att kunna få ut en normal resultatrapport från Visma eEkonomi som går att använda och som bygger på någon form av logik i vad man vill jämföra, får jag antingen spara CSV-filer för båda åren och klippa ihop dessa i Excel, eller spara ut en SIE4-fil, importera denna i Visma Compact och printa en resultatrapport som jag vill ha den.

Resultatrapporterna i eEkonomi har varit uppe flera gånger. Varför kan ni inte ändra och låta oss få ut det på det sätt vi vill?
3 SVAR 3
eken23
MEDLEM

OK, jag fick svar via e-post från Visma Anna Svensson (Community Manager) där hon också svarar i en annan tråd:

https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/utskrift-av-resultatrakning-eekonomi

Anledningen till att vi inte kan printa de resultatrapporter vi önskar, är att Visma vill sälja Ekonomiöversikt som tillägg till eEkonomi istället för att tillhandahålla rudimentära utskriftsfunktioner som alla andra bokföringsprogram på marknaden har som standard.

Riktigt dåligt! Det måste väl finnas annat man kan tillhandahålla i Ekonomiöversikt och locka kunder med utöver en enkel jämförelsekolumn.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej eken23! 

Jag tror att jag är med på hur du menar men för att inte missuppfatta varandra så tänker jag mig att du är ute efter följande:
När du går in under Bokföring - Utskrifter - Resultaträkning - Ny utskrift och här väljer att bocka i "visa föregående års värden" så vill du i kolumnen "Periodslut fg år" att den följer de urvalsdatum du gjort? T.ex. om du för utskriften väljer 170101-170131 så vill du att det i kolumnen "Periodslut fg år" visar samma intervall, det vill säga 170101-170131. Återkoppla gärna om jag missuppfattat dig.

Om det är så att du menar ovanstående så är detta något som nu är åtgärdat, den kolumnen följer det datumurval du gjort på din rapport.

Ha en fin måndag! 

/Lovisa 
eken23
MEDLEM

Jag förstår inte varför det ska vara så svårt att förstå? Ni vill uppenbarligen inte förstå, eftersom ni inte vill tillhandahålla funktionaliteten. Så här skrev jag:

I tredje kolumnen vill jag ha föregående års tre första månader. Alltså ackumulerat januari-mars 2016, så jag kan jämföra det med ackumulerat januari-mars 2017 som finns i andra kolumnen.

"Periodslut fg år" ska alltså visa ackumulerade värden. Vad har någon för intresse av att se hur en isolerad månad föregående år gick i förhållande till motsvarande månad i år?

Det ackumulerade värdet däremot tar hänsyn till variationer mellan månaderna och visar t.ex. hur första, andra eller tredje kvartalet gått i förhållande till föregående år.

Vill ni kunna visa också en jämförelse med föregående års månad, så lägg till ytterligare en kryssruta där man väljer månad eller ackumulerat. Hur svårt kan det vara? Speciellt som alla era andra bokföringsprogram klarat detta sedan årtionden tillbaka.

Ha en fin påskafton!

/Lars