Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Retroaktiv forskningsavdrag

Jag har ett aktiebolag som fåmansbolag med mig som anställd. Från feb tom okt 2019 har jag jobbat med FoU relaterade projekt och betalat ut lön till mig.

 

Efter samråd med SKV (09/2019) skulle jag

(1) lämna in arbetsgivardeklaration (AGI) för oktober 2019 med forskningsavdrag som öppet yrkande, och

(2) (om (1) beviljas) begära en omprövning av arbetsgivaravgift för månaderna februari tom september.

 

Forskningsavdraget för okt 2019 har nyligen medgivits och nu vill jag begära en omprövning av månaderna feb-sep 2019. Enligt SKV ska jag göra det genom att ersätta mina inlämnade AGI (utan forskningsavdrag) med nya AGI (med forskningsavdrag).

 

Hur ska jag gå tillväga med bokföring och eEkonomi? Ska jag ångra mina arbetsgivardeklarationer feb-sep 2019 och skapa nya (mitt bokföringsår är juli-juni), eller finns det ett enklare sätt?

 

Tack på förhand!

/Patrick

6 SVAR 6

Hej!

 

Jag skulle loggat in på skatteverket och arbetsgivardekl och vidare in på inlämnade deklarationer. Det står typ "Rätta deklaration". Gå in på varje så ska det finnas en ruta för denna nedsättning. Bocka i och gå vidare och signera. 

 

Sen när omprövningsbeslutet från skatteverket kommer så kan du bokföra fodran på 2731 mot 7510 i kredit per 191231. Det blir nog smidigast istället för att krångla med rättelser i eEkonomi.

 

Lycka till 👍

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack Lovisa! Det låter ju faktiskt mycket smidigare att göra som du säger. Tack igen. /Patrick

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack igen Lovisa. Jag krediterade 7513 istället för 7510, då 7513 verkar vara ett särkilt konto för forskningsavdrag.

Återbetalningen från SKV leder mig till en följdfråga:

Hur bokför jag sedan återbetalningen från Skatteverket till mitt skattekonto? Debit konto 1630, men vilket konto krediterar jag?

Tack på förhand

/Patrick

 

Hej!

 

Vad bra att det löste sig!

 

Jag skulle bokfört beslutet K7513 och D2731 per 191231. När pengarna kommer till skattekontot så bokförs det D1630 och K2731.

 

Nu vet jag inte hur mycket pengar det handlar om men om det totalt sett blir en fordran på skatterna så bör konto 2731 kopplas till ett fordranskonto i årsredovisningen. Är osäker om Visma gör det med automatik men förmodligen inte då det sällan är ett positivt saldo på 2731. Du kan av denna anledning kanske välja konto 1640 istället för 2731 om det känns lättare.

 

Mvh

 

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det handlar om några 10k-tals kronor. Om jag förstår dig rätt, så ersätter jag konto 2731 med 1640 genom hela proceduren, dvs

1) beslutet kommer: K7513, D1640

2) pengar bokförs på skattekonto: K1640, D1630

 

Jag vet inte om bokföring per 191231 är relevant för mig, då mitt räkenskapsår är juli-juni (mina fordringar mot SKV är mellan februari och september)?

/Patrick

Stämmer att du kan byta ut 2731 till 1640 men precis som du säger har du inte bokslut i december så kan du bokföra direkt K7513 mot D1630 när pengarna kommer på skattekontot. Då kan du hoppa över mellansteget helt.

 

Mvh

lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100