Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Rotavdrag - eEkonomi

Hej!

Jag jobbar i Visma eEkonomi.
Jag har gjort en kundfaktura med rotavdrag, som kunden betalat och som är skickad till skatteverket, ej godkänd. Nu behöver jag göra en ny ansökning på den andra personen i hushållet, på samma faktura. Hur gör jag detta på bästa sätt?

Mvh Ellen
1 SVAR 1
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej EllenS1! 

Jag ser att du inte fått svar på din fråga. Jag hoppas att du kunnat lösa det men om inte så kommer en lösning nu 🙂 

När du registrerat och bokfört fakturan samt bokfört betalningen från din kund så går det inte att redigera dessa uppgifter, därav så är det bättre i ditt fall att kreditera kundfakturan och sedan skapa om den. 
1. Gå till Kassa och Bankhändelser - leta upp bankhändelsen som står för betalningen från kunden och markera den - ångra matchning. Det skapas nu en korrigeringsverifikation som vänder betalningen från den felaktiga kundfakturan och kundfakturan hamnar under Obetalda kundfakturor igen. 
2. Gå till Försäljning Kundfakturor - leta upp kundfakturan du ska kreditera och klicka på den - åtgärderÅngra faktura. Det skapas nu en kreditfaktura automatiskt som kvittas mot den felaktiga debetfakturan så bokföringen korrigeras. 
3. Skapa fakturan på nytt med den andra personens personnummer. Du kan sedan gå tillbaka till kassa och bankhändelser för att matcha betalningen från din kund mot korrekt kundfaktura så du sedan kan skapa filen till skatteverket och skicka iväg din ansökan på nytt. 

Ha en toppendag! 
/My