Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

AnMaZa
NY MEDLEM

Rut kvittas mot skuld på skattekonto/hantering i e-ekonomi

Hej

Undrar hur hanterar jag delinbetalning av rutbeslut pga skuld på skattekonto.

Bankkopling mot företagskontot är på, 5 000 kr kommer på konto och 10 000 kr kvittas mot skuld på skattekonto. Beslut avser flera fakturor.

När jag matchar "utbetalning av RUT reduktion" och beloppet går över inbetalda 5000 kr (alltså saldo på bokföring visar (-)minus belopp) kan jag inte lägga fler "utbetalning av RUT" händelser. Helt logisk skulle det vara så att jag väljer alla beslutade RUT reduktioner och då ska resterande del hamna som "egen kontering" 1630 debet.

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @AnMaZa

Varmt välkommen som ny forummedlem 🙂

 

Om du har en transaktion på 10 000 kronor varav 5 000 kronor avser fakturor med beslut så väljer du Matcha - Utbetalning av skattereduktion från Skatteverket - Välj upp fakturan och klicka sedan på Ny bokföringshändelse. Sedan gör du samma sak tills alla fakturorna som du fått beslut på är upplockade. 

 

Därefter väljer du Ny bokföringshändelse igen och sedan Egen kontering och väljer skattekontot

 

Bra jobbat! 

//Tinna

Hej, tyvärr men det fungerar inte hos mig. När jag kommer över belopp som betalades till bankkonto, kan jag inte längre välja "utbetalning av skattereduktion" som bokföringshändelse. Då är det bara betalningshändelser valbara som betalning av lev faktura, betalning av krediterat kundfaktura.

undrar också hur gör jag när hela belopp för rut-reduktion kvittas mot skuld hos skatteverket. Alltså jag har ingen betalning till bankkonto.

 

Hej AnnaZa!

 

Jag har kikat på detta hos mig i min miljö, men jag tror att vi skulle behöva titta på hur det ser ut direkt hos dig när du matchar bankhändelsen för att kunna hjälpa dig på bästa sätt. Ta gärna kontakt med mina kollegor på supporten när du har möjlighet så visar dem dig hur gör detta, då kan ni även kika på din fråga gällande RUT-reduktion tillsammans.

 

Önskar dig en fortsatt fin dag!

/Tinne