Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sampletekk
MEDLEM

Sälja inventarie

Jag har ett antal inventarier som har registrerats via funktionen "Inventarier". Nu ska en inventarie säljas, (med förlust). Försäljningen görs med faktura skapad i programmet.
Hur ska jag bokföra detta? Jag kan ju gå in på inventarien och välja "Sälj Inventarien" under "Åtgärder". Räcker detta? Hur gör jag med fakturan. Skapar jag den som vanligt i programmet, och vad ska i så fall läggas upp som Artikel?

7 SVAR 7
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Sampletekk,

 

Vi har en jättebra skriven hjälpsida för detta, Bokföra försäljning av inventarie. Precis som du skriver går du först via inventarien under Bokföring - Inventarier - Åtgärder - Sälj inventarie.

 

Följ sedan instruktionerna i hjälpdokumentet. Där förklaras hur du gör med fakturan och betalningen.

 

Ha det gott!

/Sofia 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag är antagligen helt blind, men jag hittar inte just hur jag ska göra när jag skrivit ut en faktura till parten som köper inventarien. Där skulle jag ju egentligen behöva gå in i kassa och bankhändelser och registrera betalningen mot den skapade fakturan, men då blir det fel på konto 1510 om jag annars gör som det står på hjälpsidan.
Blir också lite vilse på hjälpsidan angående den manuella verifikationen som ska skapas - ska jag få fram 0 så måste jag registrera hela beloppet exklusive moms som vinst - det stämmer ju inte då jag redan skrivit av en del av inventarien?

Hej Martina,

När du har sålt en inventarie behöver du gå igenom ett par steg i programmet för att din försäljning, momsredovisning och ditt resultat ska bli korrekt. Du behöver skapa en manuell verifikation och du behöver även ge ett kvitto till din kund. Om du går in under Bokföring - Inventarier och klickar in på ditt inventarier så får du möjlighet att göra olika val. Dessa beskriver vi i instruktionen Åtgärder för anläggningstillgång. Under rubriken Sälj anläggningstillång står steg för steg beskrivet hur du gör i eEkonomi för att uppdatera din bokföring samt hur du döljer inventariet från inventarielistan. 

När detta är gjort behöver du skapa en manuell verifikation och steg för steg följa beskrivning Bokföra försäljning av anläggningstillgång.

 

Jag får däremot uppfattningen att du har skapat en kundfaktura i Visma eEkonomi, då ska du inte skapa en manuell verifikation också. 

 

Det går även att göra som du har börjat men då är det viktigt att du säkerställer att artikelkonteringen pekar på korrekt konto så inventarieförsäljningen inte bokförs som en vanlig försäljning. Du har även möjlighet att korrigera i efterhand till konto 3970 eller 7970 beroende på om det blir en vinst eller förlust. Du behöver även byta momskod på kontot du valde (3970 eller 7970) till 05 - Momspliktig försäljning 25% som ej ingår i annan ruta.

 

Väljer du att bokföra försäljningen via en faktura behöver du även ta hänsyn till vilken bokföringsmetod du har. Har du kontantmetoden så bokförs inte din försäljning förrän du bokför betalningen som du gör via Kassa- och Bankhändelser - Inbetalning mot kundfaktura och du gör justeringen på denna verifikation. 

 

Har du däremot faktureringsmetoden gör du din justering på verifikationen som skapas när du skapade fakturan och bokför sedan din betalning som vanligt under Kassa- och Bankhändelser - Inbetalning av kundfaktura. Tänk på att här gör du ingen egen kontering. 

 

Hoppas detta kan underlätta för dig och annars är du alltid välkommen att höra av dig!

/Tinna

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Tinna och tack för svar!

Jag har gått enligt instruktionerna Åtgärder för inventarier och Försäljning av inventarie men upptäckt att jag inte riktigt kan följa den då jag har en faktura på försäljningen.

Jag har i alla fall gått först via Bokföring - Verifikationer - Inventarier - sälj inventarie. Så den biten är färdig och bokförd då som 3973 D, 1219 D och 1210 K.
Om jag förstår din beskrivning rätt så behöver jag nu inte göra en manuell verifikation utan kan bokföra de inkomna pengarna under Kassa- och bankhändelser och matcha de med fakturan som jag skapat tidigare. Fakturan är bokförd som 1510 D, 2611 K och 3051 K så bokför jag betalningen så får jag 1930 D och 1510 K. Momskoden ska korrigeras här till 05.

Är det något jag missat?

Hej,

 

Jag ser att du även har startat en annan tråd Bokföra försäljning av inventarier och att du har fått ett svar där från bästa @CarinaEsp så vi fortsätter i den tråden. 

 

/Tinna

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej. Är i detta steget i denna instruktion

 

"Väljer du att bokföra försäljningen via en faktura behöver du även ta hänsyn till vilken bokföringsmetod du har. Har du kontantmetoden så bokförs inte din försäljning förrän du bokför betalningen som du gör via Kassa- och Bankhändelser - Inbetalning mot kundfaktura och du gör justeringen på denna verifikation. "

 

Men verifikationen till en bankhändelse matchad mot inbetalning av kundfaktura går ju inte att justera? Vad gör jag för fel här.

Hej @Fd medlem

Får ber om ursäkt för ett senare svar av mig men behövde se över hanteringen med mina kollegor och vi kommer förtydliga detta i våra skriva hjälpavsnitt om att sälja anläggningstillgång via faktura och när du har kontantmetoden som bokföringsmetod. 

 

Precis som du skriver så bokförs fakturan först vid betalning när kontantmetoden, önskas att justera denna verifikationen behöver du skapa en Ny verifikation under Bokföring - Verifikationer där du gör ombokningen från befintligt försäljningskonto till det nya, i vårt exempel används konto 3060 - Försäljning anläggningstillgång. 

 

Känns något oklart får du gärna återkomma!
/My