Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Johan Ekman
UTFORSKARE

SEB Drog Startavgift på aktiekapitalet

Hej !

Jag har precis startat ett Aktiebolag och använder SEB som tog en startavgift på 2500 kr. Dock ser det ut som på bilden i mitt kontoutdrag.Screenshot 2022-10-06 145802.png De drog alltså de 2500 kr "innan" de kom in på kontot. Så det ser ut som att det endast kommit in 22500 kr. 

Hur bokför jag detta? D.v.s bokför jag aktiekapitalet som 25 000 kr och lägger in 2500 kr kostnad från SEB (Men då matchar inte mina bankhändelser med ovan) 
eller ska jag bara registrera 22 500 kr som aktiekapital som den första händelsen och då matchar det med kontoutdraget och de 2500 kr i kostnad från SEB har då aldrig "existerat" och går det att registrera mindre än 25000 kr som aktiekapital ? 

10 SVAR 10
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Börja med att registrera Ingående balans med 25 000 på konto 1930 och -25 000 på konto 2081 Aktiekapital.

 

Lägg sedan in - 2 500 som en Bankhändelse och matcha som 6750 Bankkostnad.

 

Då ska saldot stämma på 1930.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

ok, tack! Så när jag matchar den ska jag skapa en leverantörsfaktura med 6750 Bankkostnad och matcha den mot den skapade fakturan? 
plus: behöver jag be banken om fakturan på detta att verifiera det mot ? 

Hej

 

Tycker att du ska be banken om en faktura/underlag som styrker kostnaden på 2 500 kr

 

Matchningen gör du på det sätt du beskriver.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Tack RoffaK!

Johan Ekman
UTFORSKARE

Förresten, hur gör jag med bankhändelsen ovan som är på 22 500 kr ? Det behöver väl komma i "fas"? 
D.v.s behöver jag lägga in någon typ av bankhändelse på 25 000 kr ?eftersom jag lägger in en bankhändelse på -2500 kr ? så att bankhändelserna kommer i fas till 22 500 kr ? 

(Jag har gjort IB 25 000 på 1930 och -25000 på 2081 och levfaktura mot konto 6750 samt fåtag i underlaget. Så tänker att jag behöver regga en manuel bankhänselse på 25 000 också så det är i fas med 22 500 ?)

Eller kommer IB registreringen lösa det så att bankhändelserna är i fas?

Hej

 

IB registreringen löser ovanstående frågor och du behöver bara matcha fakturan på - 2 500 avseende bankkostnader.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Johan Ekman
UTFORSKARE

Tusen tack!

jennyb
MEDLEM

Hej! Jag har liknande fråga, Svea Bank drar 95 kr för månadsavgift för mitt företagskonto (nystartat AB). Blir det en leverantörsfaktura på detta som jag ska göra varje månad? har importerat kvitto, men det står varken fakturanummer eller moms. Fakturanummer verkar vara obligatoriskt, så jag kommer inte vidare. 

 

Sedan undrar jag över 6750 som ni skriver för bankkostnader. Jag får inte fram detta, för mig får jag fram 6570. Vilket gäller? Tacksam för svar! 

Hej

 

Du kan bokföra det som ett Övrigt uttag men vill du ha det som en Leverantörsfaktura kan du sätta "Januari2023" som fakturanummer eller den månad det avser.

 

Ursäkta mitt förvirrade svar. 6570 ska det naturligtvis vara.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Okej, tusen tack!