Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

SEB TryggPlan: Bokföring av olika delar

Hej,

Fick min första faktura från SEB för TryggPlan och är lite osäker på hur jag ska bokföra de olika delarna. Har sett att flera bokar upp hela summan på 7410 och justerar efter att åresbeskedet kommit.

Det är ju lite olika skattergler för de olika delarna och min plan är att försöka boka in allt rätt från början, så att kostnaderna blir rätt periodiserade.

TryggPlanen är för mig som delägare >50%

Den TGL jag har är av normal typ (Frivillig 6 PBB) och vad jag kunnat läsa att betrakta som en avdragsgill kostnad för bolaget och en skattefri förmån för den anställde

Vårdförsäkringen ska enligt SEB vara avdragsgill för bolaget. Hela beloppet ska tas upp för arbetsgivaravgift och 70% av beloppet ska förmånsbeskattas.

När jag (med mina begränsade kunskaper) har klurat lite så skulle jag vilja bokföra det på följande sätt. Men jag kanske är helt ute och cyklar?




Det som återstår sedan är ju att boka förmånen för vårdförsäkringen på löenutbetalningen.


Tacksam för hjälp.

Martin
4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Din kontering är bra och rätt
Förmånen. Inför du
Debet 738x förmån vårdförsäkring
Kredit 7399 motkonto förmån

Förmånen är ju i sig ingen kostnad och ska ej påverka resultatet

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

....bokför du.....

M

Hmmm.. Vårdförsäkringen bör väl vara avdragsgill till 100 % men bara förmånsbeskattas till 70%? Vilket då innebär att underlaget för arbetsgivaravgift skall vara 70% även det. D.v.s underlaget för skatt och arbetsgivaravgift skall vara 280 kr. I övrigt så håller jag nog med. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för snabba svar!

Det låter rimligt att det bara är förmånsvärdet som är underlag för arbetsgivaravgift. Hittade även en text som styrker det.




Ändrade i mitt tidigare exempel:



/Martin