Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
NY MEDLEM

Säkerhetskopiering och återställning - eEkonomi

Hej!

Efter att ha pratat med er support konstaterar jag att det i dagsläget inte finns något sätt att återställa min bokföring i Visma eEkonomi om något tråkigt skulle hända, t ex om mitt konto skulle hackas och mitt företag startas om via "Företagsinställningar", eller om jag själv (eller någon med tillgång till kontot) begår ett misstag som orsakar dataförlust.

Det skulle kännas mycket bättre om det:
  1. Fanns möjlighet att exportera/importera egna säkerhetskopior som innehåller allt som behövs för att återställa kontot (räcker alltså ej med SIE-filer)
  2. Automatiskt togs säkerhetskopior hos er (t ex varje dygn) som jag som användare kan välja att läsa tillbaka för att återställa kontot 
Jag kan tänka mig att det är fler än jag som känner likadant.

Är säkerhetskopiering och återställning för slutanvändare något som känns intressant för Visma att implementera?

Med vänlig hälsning,

Per
15 SVAR 15
NY MEDLEM

Re: Säkerhetskopiering och återställning - eEkonomi

Hoppas verkligen att det inte är som du säger. Enligt Vismas säljare så sker det backuper flera gånger per dygn.
Att det sker backuper är också ett lagkrav. Så om det är som du säger så innbär det alltså att Visma Eekonomi INTE är ett godkänt bokföringprogram.

Vill verkligen ha ett svar från ansvarig person på Visma anhående detta!
NY MEDLEM

Re: Säkerhetskopiering och återställning - eEkonomi

Hittade även detta svar i forumet, angående backuper.
NY MEDLEM

Re: Säkerhetskopiering och återställning - eEkonomi

Jag är rätt övertygad om att Visma tar backuper för eget bruk så att de har möjlighet att återställa alla kunders data om t ex en serverhall skulle brinna upp eller liknande. Frågan är vilka möjligheter det finns att återställa enskilda konton som drabbats av dataförlust på grund av kundens misstag eller att någon tredje part hackat sig in och förvanskat data.

Svaret jag fick från supporten var att det inte finns någon sådan möjlighet.

Jag hänvisades till verktygen under Inställningar -> Import och Export

De är dock ganska omständliga att använda i backupsyfte och ger dessutom inte en komplett backup.

/ Per
NY MEDLEM

Re: Säkerhetskopiering och återställning - eEkonomi

Skulle någon på supporten kunna vara snäll och svara på det som Per S skriver, om inte annat så för att sätta stopp för tankarna som iaf jag har fått?

"Jag är rätt övertygad om att Visma tar backuper för eget bruk så att de har möjlighet att återställa alla kunders data om t ex en serverhall skulle brinna upp eller liknande. Frågan är vilka möjligheter det finns att återställa enskilda konton som drabbats av dataförlust på grund av kundens misstag eller att någon tredje part hackat sig in och förvanskat data."

Kanske svaret som Per Nyquist gav för två år sedan redan svarat på frågan, men JAG tycker inte att det är ett glasklart svar.



Med vänlig hälsning, Uffe

Re: Säkerhetskopiering och återställning - eEkonomi

Hej,

Om vi börjar med dig SOTP, kan du vara trygg i att allting sparas hos oss, ingenting försvinner från din tjänst. Vi tar backuper och vi har flera ytterligare backuper till den backupen som säkerställer att ingen data försvinner.

Angående din fråga Per, tar jag den vidare till ansvariga utvecklare av eEkonomi och de kommer att svara er här.

Tack för era frågor

/Victor
NY MEDLEM

Re: Säkerhetskopiering och återställning - eEkonomi

Ok, tack

/ Per
NY MEDLEM

Re: Säkerhetskopiering och återställning - eEkonomi

Hej!
Precis som vår support svarat i tidigare trådar kan du vara lugn vi har redundanta miljöer och tar dagligen backuper av kunders data till ett annat datacenter om något skulle hända. Det går att läsa mer om hur vi skyddar din
information här https://vismaspcs.se/support/skydd-av-information

Som leverantör av internettjänster har vi idag inga planer på att införa stöd för export och import av säkerhetskopia som är ett vanligt scenario för flytt av bokföringsdata på lokalt installerade produkter. Vår vision är att du tillsammans med din redovisningskonsult eller andra användare ska jobba i samma system för att slippa överföra transaktioner manuellt, undvika dubbelregistrering vilket ofta är en större risk för fel. Vi vet att alla kunder inte jobbar på detta sätt ännu så därför finns möjligheten till att exportera och importera SIE filer. 

Vi har gjort flera förbättringar under de sista åren för att underlätta när du som användare upptäcker att något blivit fel, här är några exempel: 

  
- Många kunder har efterfrågat möjligheten att starta om sitt företag från noll speciellt i början och det är nu möjligt. Detta är självklartinget man kan göra om man jobbat längre i Visma eEkonomi.

      
- Det finns möjlighet att spara både kundfakturor och leverantörsfakturor som utkast som har varit efterfrågat då fler kunder bokfört fakturor felaktigt. 


- Ibland blir det fel i bokföringen och nu kan du direkt ändra kontonummer och momskoder på ett verifikat utan att du behöver göra en ändringsverifikation. 

  
- Vi har gjort det enklare för dig som användare att kvitta en debetfaktura genom att snabbt göra en kreditfaktura. 

Hoppas mitt svar gör att det blir lite tydligare för hur vi hanterar data och varför vi inte har stöd för export och import av säkerhetskopior. 


Ha en bra dag och tack för att ni ger oss feedback här på forumet. 

Hälsningar Sanna Lindkvist (Utvecklingschef)
NY MEDLEM

Re: Säkerhetskopiering och återställning - eEkonomi

Tack Sanna för ditt svar.

Jag är dock rädd att det inte gör mig så mycket lugnare.

Som jag svarade SOTP tidigare i tråden är jag inte orolig för er förmåga att återställa data vid större haverier, utan snarare vid mindre haverier orsakade av användare. Frågan jag ställer mig är vilka möjligheter det finns att återställa enskilda konton som drabbats av dataförlust på grund av kundens misstag eller att någon tredje part hackat sig in och förvanskat data. Du nämner t ex möjligheten att starta om sitt företag från noll. Vad händer om tredje part får tillgång till mina inloggningsuppgifter och väljer att nollställa mitt företag? Det vore en stor katastrof för mig. Enligt supporten finns ingen möjlighet att återställa enskilda konton.

Det är därför jag menar att det skulle kännas mycket bättre om det:
  1. Fanns möjlighet att exportera/importera egna säkerhetskopior som innehåller allt som behövs för att återställa kontot (räcker alltså ej med SIE-filer)
  2. Automatiskt togs säkerhetskopior hos er (t ex varje dygn) som jag som användare kan välja att läsa tillbaka för att återställa kontot
Ett bra steg på vägen skulle också vara om ni erbjöd tjänsten att återställa konton åt era kunder genom att läsa tillbaka data från backup (mot skälig avgift naturligtvis).

Hur ställer ni er till detta?

Mvh

Per
NY MEDLEM

Re: Säkerhetskopiering och återställning - eEkonomi

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Säkerhetskopiera även i e-ekonomi.

Via chatten fick jag reda på att man även själv måste spara sin bokföring i e-ek, något jag trodde man slapp, kanske bra att informera att det inte räcker att lita på "molnet ". Räcker det att spara i SIE fil?