Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Såld leasingbil

Vi sålde en leasingbil via ett auktionsföretag och det var auktionsföretaget som löste bilen och sen skickade en avräkning efter försäljning . 
Försäljningspris 75 000 inkl moms
Provision            - 5000  inkk moms 
Lösen               - 35 000 inkl moms 
redovisat belopp = 35 000 

Hur bokför vi det ?  är momsen avdragsgill ? 

Tack på förhand

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 240311

9 SVAR 9
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Karim,

Vet du om auktionsföretaget löste bilen i ditt företagsnamn?

Momsen blir oavsett svar på min fråga inte avdragsgill.

Har inte auktionsföretaget löst bilen i ert namn räcker det att bokföra beloppet som en vanlig intäkt.

/Victor
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Victor , 
Tack för svaret 
Lösen-offerten var utställd på auktionsföretaget . 
AWF___
UTFORSKARE

Vet att denna tråd är gammal, men jag har precis gjort likadant. Vilket konto lägger jag intäkten på?

Tack!

AWF___
UTFORSKARE

Toppen om någon kunden hjälpa mig med detta. Bankhändelsen ligger och väntar på matchning i eEkonomi. Trevlig helg!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Konto 3974 Vinst avyttring bilar och Transportmedel
AWF___
UTFORSKARE

Tack för svar!

3974 kontot finns inte men jag lägger upp det själv?
Undrar lite över momsen. SKV sa att det råder momsförbud på personbilar i företag vilket innebär jag inte ska betala moms på vinsten i detta fallet. Räcker det att jag inte klickar i "ange belopp inklusive moms"?

 Eller ska momskod 42 (0%) användas?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Finns inte kontot att välja när du har markerat rutan Visa även inaktiva poster, kan du skapa det själv under Inställningar - Kontoplan - Nytt konto - du kan också skapa ett nytt kontot direkt när du står på raden i verifikationen genom att välja Nytt konto.
När du skapar kontot väljer du i rutan Momskod - Ingen momskod så kommer det att bli rätt på momsrapporten.

Ha en fin dag 
/Susan
Karin L A
UTFORSKARE

Hej, Jag behöver också hjälp. 

Ovan sägs "När du skapar kontot väljer du i rutan Momskod - Ingen momskod så kommer det att bli rätt på momsrapporten."

I vår bokföring finns kontot 3974. Men när jag har valet momsrapportkod finns inte Ingen momskod i rullgardinsmenyn.

Vad gör jag?

Tacksam för svar.
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Karin L A,

Svaret i tråden från Susan gäller vårt program eEkonomi. Om jag förstår dig rätt så använder du Administration och där är det blankt på raden momsrapportkod. Finns det ingen text i denna ruta så innebär det att kontot inte har någon momskod. 

Ha en fin dag! 
/ My