Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Saldot stämmer inte när jag ska Omföra resultat från fg år

(uppdaterad av My Janhall MODERATOR ‎2020-05-22 08:46 )

Hej

Jag försöker följa de anvisningar jag hittat om hur man omför fg års resultat före årsavstämning, men det vill sig inte. När jag tittar på kontoanalysen får jag konto 2099 och en summa, säg 30.000kr. Men när jag sedan ska skapa en ny verifikation för att omboka så kan jag välja bokning av årets resultat.

Om jag väljer denna får jag upp en annan summa att boka, säg 28.000kr.

När jag kikar på raderna längst till höger (kontosaldo) så får jag 30.000kr om jag slår ihop dessa rader. Men föreslaget innebär att bokföra 28.000kr.  Vad gör jag för fel, eller ska det vara så? Dessutom ska jag redovisa vinstuttag på 15 000kr i nästa steg.

Blir snurrig av alla trådar jag läser för att försöka förstå. Sitter fast och vill inte göra fel.

1 SVAR 1
Highlighted
MODERATOR

Re: Saldot stämmer inte när jag ska Omföra resultat från fg år

Hejsan, 

När du skapar en verifikation i Visma eEkonomi så visas vad kontots saldo var det datum som du registrerat på verifikationen. Tänker att differensen mellan saldona kan bero på att du i kontoanalysen kikat på en annan period än det datum verifikationen är tänkt att skapas i, kan det stämma?  

Om du ska göra en ombokning av fg års resultat ska du inte välja bokningen årets resultat. Det finns färdigt bokföringsförslag när du skapar din verifikation som du kan använda, det heter Ombokning av fg års resultat. I vår forumtråd Bokföra föregående års resultat finns information om hur verifikationen bör se ut.

Känns något oklart eller om följdfrågor uppstår får du såklart gärna återkomma. 🙂 
/My