Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Sälja av förbrukningsinventarie som är periodiserad

Jag har sålt en förbrukningsinvenarie (kamera) som jag har periodiserat över några år. Hur ska jag bokföra detta? Hur avslutar jag periodiseringen?

1 GODKÄNT SVAR

Hej!

Jag gissar att du menar att du lagt upp den som inventarie och gjort avskrivningar?

Isf går du in på inventarien och väljer Åtgärder - Sälj inventarie. Fyll i beloppet du fått så räknar programmet ut om det är vinst eller förlust. 

Försäljningskontot bör bli 3973 eller 7973 beroende på om det är vinst eller förlust och på själva bokningen på försäljningen kan du ändra momskoden på detta konto i verifikationen så blir det rätt i momsrapporten.

Känns det svårt skulle jag råda att ta hjälp med just detta i programmet så att det blir rätt.

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Visa lösning i originalinlägg

2 SVAR 2

Hej!

Jag gissar att du menar att du lagt upp den som inventarie och gjort avskrivningar?

Isf går du in på inventarien och väljer Åtgärder - Sälj inventarie. Fyll i beloppet du fått så räknar programmet ut om det är vinst eller förlust. 

Försäljningskontot bör bli 3973 eller 7973 beroende på om det är vinst eller förlust och på själva bokningen på försäljningen kan du ändra momskoden på detta konto i verifikationen så blir det rätt i momsrapporten.

Känns det svårt skulle jag råda att ta hjälp med just detta i programmet så att det blir rätt.

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack! Du har helt rätt. Det är en inventarie.