Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Sälja av förbrukningsinventarier

Jag köpte in mindre förbrukningsinventarier vid uppstart av mitt företag, som jag nu inte längre kommer att ha användning för. Vill därför sälja av dessa. Men hur gör jag rent praktiskt och bokför detta rätt? Ett kvitto förstår jag ska skrivas till kunden och jag har bokfört det på 5410 från början.  

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 240311

7 SVAR 7
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Försäljningen kan du bokföra mot konto 3613 Försäljning av förbrukningsmaterial eller 3690 Övriga sidointäkter. Precis som vid vanlig försäljning ska du debitera moms vid försäljningen. 

Om du vill ha ut kvittot från programmet kan du skapa kunden under Försäljning - Kunder. Ange betalningsvillkor Kontant. Du behöver sedan skapa en artikelkontering under Bokföring - Artikelkonteringar med 25% moms och konto 3690/3613 vid momspliktig försäljning. Artikelkonteringen väljer du sedan på den artikel du lägger upp för inventariet på fakturan.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Jag har nu fått sålt en av produkterna och det är till en annan tjej som har företag. Kan jag skicka en vanlig faktura till henne på detta, eller jag ska göra som du beskriver här uppe? Jag vill ha in pengarna direkt på företagskontot, inte kassakontot. Det blir det kanske ändå om jag ber henne sätta in de pengarna direkt via företagsgirot?

Jag hittar inte Artikelkontering under Bokföring? Finns under Inställningar - Artikelkontering men där får jag inte upp 3613 under Försäljningskonton - Momspliktig  utan det får i sådana fall bli 3690. 
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Konto 3613 kan vara inaktivt vilket gör att du inte kan se det. I så fall kan du aktivera det under Inställningar - Kontoplan. Samtidigt kan du passa på att ange momskod 05 25% på kontot.

Det går bra att skapa en vanlig faktura och lägga upp köparen som en kund, precis som vid vanlig försäljning.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,
Hur skapar jag förbrukningsartiklar som jag säljer till kund med omvänd momsskyldighet. Jag vill exempelvis att artikeln heter Material och så klart momsfri faktura till kund. Har lagt upp kunden med omvänd betalningsskyldighet. Har jag lagt upp en artikelkontering som heter materialet . Har jag valt rätt momssats och försäljningskonto?
Laddar upp en skärmdump så ni ser hur jag har tänkt mig.

Under fliken försäljning artiklar ser jag att "Materialet" har ett negativt lagersaldo -2 st. Lagersaldot ska inte ändras eftersom det är förbrukningsmaterial jag fakturerat.



Kan ni vägleda mig hur jag ska göra?
Per Nyquist
ANSTÄLLD

Hej!

Först och främst ska du bocka i Fakturerar enligt regler om omvänd skattskyldighet under Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter. Därefter ska du bocka i Omvänd betalningsskyldighet på kunden som ska faktureras. Om dessa inställningar är gjorda fungerar det fint med de inställningar du gjort på artikelkonteringen.

Lagersaldot uppdateras automatiskt när man har valt Varor som artikelkontering, men detta är bara för visning när du t ex skapar nya order. Du kan bortse från uppgiften eller manuellt ändra till 0 inne på artikeln.
Fd medlem
Inte tillämpbar

En följdfråga: Kan man särskilja på försäljningskontot på fakturor som avser tjänster och material för kunder med omvänd moms? Tex konto 3231 - Försäljning bygg omv skattskyld tjänster och nytt konto 3232 - Försäljning bygg omv skattskyld varor
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Sälja företagstillgång till privatperson.

Hej,
Jag köpte under 2013 in en datorskärm till mitt företag (enskild firma) och nu har jag för avsikt att sälja denna för att uppgradera till en nyare.

När jag köpte den bokförde jag den som förbrukningsinventarie och skrev av hela beloppet direkt.

Hur ska jag bokföra den när jag säljer den? (Antagligen till en privatperson)

Anskaffningsvärdet var 4490:- och jag kommer nu att sälja den för runt 2000:-

Hälsningar,
Anders