Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Sälja näringsfastighet

Hej! Jag jag behöver hjälp med en fråga kring bokföring jag inte hittar svar på någonstans. Min kund har sålt en näringsfastigheter detta år, kunden är ny oxåch då tidigare konsult inte skött bokföringen helt exemplariskt så har unga avskrivningar gjorts.
Det bokföra värdet är således inköpspriset på 227500kr, försäljningsvärdet blev 1000000kr, hur bokför jag detta?
4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Maria a! 

I samband med försäljningen ska anskaffningsvärdet på 227 500 kronor, det vill säga vad fastigheten kostade då din kund köpte den, bokas bort genom att kreditera konto 1110 och 1130. 

Eftersom din kund har fått mer för fastigheten än det redovisade värdet blir det en vinst i samband med försäljningen. Då det är en vinst bokförs resultatet på ett 39-konto. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen, tack för svar! I detta fall har kunden dessvärre inte fått in pengarna för försäljningen på sitt företagskonto utan på sitt privata.
Bokföringen blir då
1110 227500kr
39xx vinst 772500kr
Men eftersom pengarna inte kom till 1930 hur bokför jag 1000000kr som var betalningen för huset när de gick till privatkontot?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Har du fört över pengarna nu mot 1930? 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Med tanke på fastighetens försäljnings- och anskaffningsvärde tänker jag att den kanske varit i säljarens ägo en längre tid. Om avskrivningarna inte skötts som de ska, kanske eventuella förbättringar och/eller investeringar som gjorts under åren inte heller bokförts på ett korrekt sätt, så det blir svårt att göra ett korrekt skatteunderlag?

Jag skulle be en redovisningskonsult gå igenom det hela, för det skulle kanske kunna finnas en del skattepengar att spara i slutändan (utan att vilja väcka en alltför stor förhoppning).

/Tina