Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Jonny V
NY MEDLEM

Sälja nyregistrerat dotterbolag - eEkonomi

Vi har ett nyskapat/nyregistrerat AB som endast är skapat och satt in AK på ordinarie bankkonto.

Jag har nu en vän som är i behov av ett AB för att ro hem en affär så jag tänkte sälja det till honom som det är.
Min tanke är att skicka honom en faktura privat på följande bellop

AK = 50 000 :-
Min ursprungs avg. till bolagsverket.
Plus bolagsverkets avg för ändringar.

Hur Bokför jag detta och hur skall fakturan se ut ?

Med tanke på att ingen aktivitet har bedrivits i bolag så måste det väl ändå vara korrekt att värdera det till 50 000:- + omkostnader ?

Vilket belopp skall jag beskatta osv. detta då han skall stå för alla omkostnader som tillkommer.

Tack på förhand.
6 SVAR 6

Köpeskillingen för AB ska regleras med en avräkningsnota, ej faktura. 50 000 kr med angivare av köpare och säljare - du hittar mall för avräkningsnota på nätet.
Sedan har det bolag du säljer betalat avgifter till Bolagsverket för din ändring av styrelse mm. Rätt uppfattat ?
Det är ju bolagets kostnad och väl betald med del av de 50 000 som sattes in på bolagets konto vid bildandet?
I så fall betalar ju köparen av bolaget den kostnaden och inte du...

Mikael Pettersson
Lentzit
MEDLEM

Tidsmässigt är det nog ingen skillnad på att din vän startar ett eget AB i sitt namn jämfört med att skriva över och hålla på med allt arbete som följer. Mitt AB tog 10 dagar att kicka igång, skötte allting helt elektronisk!
Jonny V
NY MEDLEM

Tusen tack för svar.
Tar det inte mer än 10 dagar så får det garanterat bli att han reggar eget genom bolagsverket.
Så besparar det oss massa mer jobb.

Tack än en gång för svar.

Det tog längre tid förr och om du kör per papper. Se nedan länk för handläggningstiderna http://www.bolagsverket.se/om/oss/verksamhet/service/handlaggningstider

Att med e-legitimation registrera via verksamt.se ger ett registreringsbevis inom 48 timmar om det inte finns namnhinder - till en låg kostnad.

Mikael Pettersson
Jonny V
NY MEDLEM

Tusen tack alla för svar.
48 timmar är ju helt oslagbart 🙂

OT.
Vi skall vara glada att vi lever i Sverige, har ni kollat på att regga bolag i Tyskland och Frankrike...
Byråkratiernas himmelrike 🙂