Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Samarbeta i eEkonomi med redovisningskonsulten

Vår redovisningskonsult och jag tänkte digitalisera vårt samarbete genom Visma eEkonomi.

Jag vill kunna fylla i information om bankhändelsen utan att den för den skull blir bokförd, bara sparad som utkast:

1) Kunna koppla bild oavsett om det är ett kvitto, en leverantörsfaktura, en gammal fordran gjord som PDF i excel eller annat dokument som visar på vad det handlar om

2) skriva en anteckning som information till transaktionen

3) ge förslag på kontering som redovisningskonsulten får bekräfta eller ändra.

Det här måste väl gå att göra? Hur?

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej!

Kul att ni har beslutat att digitalisera ert samarbete. Vi har diskuterat dina olika punkter och kommit fram till att vissa delar av det du skriver kommer att fungera medan vissa delar inte.

1. Du kan ladda upp bilder som bildunderlag men du kan inte spara ett verifikat som ett utkast. 

2. Vid skapandet av en ny verifikation så finns fälten beskrivning och transaktionstext och dessa kan användas för att skriva anteckningar. När du skapar en verifikation och bokför den så kan du använda kommentarsikonen som finns längst upp till höger om utskriftsikonen i eEkonomi. Där har du möjlighet att lägga in en anteckning på ett specifikt verifikat som kommer ligga kopplat mot verifikationen när ni skapar och bokför den. 

3. Det finns ingen utkastfunktion för bokföringsdelen men däremot finns det färdiga bokföringsförslag och du kan även lägga till egna bokföringsförslag. Dock kan du inte koppla dem som ett utkast.  

Vi har en samlingssida som heter Digitalt samarbete i Visma eEkonomi där du kan läsa mer om flödet och hur ni tillsammans kan arbeta mest effektivt med de olika delarna i programmet. 

/Tinna

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok, tack för ordentligt svar.

Finns det goda skäl till att det inte går att spara verifikat som utkast, bokföringstekniska eller regelmässiga? Annars låter det för mig som en oerhört önskad funktion till nästa version av eEko! Tog en sådan möjlighet för givet. Även om det inte handlar om samarbete mellan flera så även när jag jobbar själv så vill jag kunna spara ett pågående arbete med ett verifikat och gå och läsa på när jag känner mig osäker innan jag bekräftar min tänkta bokföring särskilt eftersom ett verifikat inte går att radera utan kan endast korrigeras med ytterligare bokförda verifikat. Men i ett samarbete så blir det ju som en attestfunktion.

Hur ofta uppdaterar ni programvaran? När är nästa uppdatering? När kan en sån här funktion införas?

Hej DanFos, 

Jag förstår att detta är en funktion ni gärna hade sett i programmet men så som det ser ut i dagsläget så finns detta inte med inom det närmaste som en tänkt förbättring. 

Programmet uppdateras löpande nästan varje vecka med mindre fixar och förbättringar så det är inte omöjligt att funktionen kommer finnas framåt. 

Dock är den som sagt inte planerad just nu. 

/ Emil H