Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

pingflood
NY MEDLEM

Samma "fakturanummer" två gånger -- hur hantera?

Hej!

 

Har ett mindre problem här jag hoppas jag kan få lite hjälp med.  Fick en faktura från Trygg Hansa för företagsförsäkring och körde in den i eEkonomi, allt fungerade fint och matchade bankutdraget.  Fick en månad senare en ny faktura men där gick det fel då Visma tyckte att jag hade redan läst in den fakturan.  Visar sig att Trygg Hansa inte producerar ett riktigt fakturanummer utan ett "Betalservicenummer" vilket är samma på båda fakturorna.  Det var detta som Visma tolkade som fakturanummer och bokförde första verifikatet med.

 

Har pratat lite med Trygg Hansa samt Bokföringsnämnden och det låter som om det inte går att lösa på "rätt" sätt (dvs att de sätter ett faktiskt fakturanummer från en löpnummerserie på deras s.k. faktura).  Bokföringsnämnden säger att så länge jag har ett vettigt underlag som visar att betalningen avser en annan period än den första så är det lugnt.  Men hur hanterar jag det i eEkonomi?  Jag kan inte matcha mot PDFen eftersom fakturanumret är en dubblett som det tolkats.  Ska jag bokföra det manuellt på nåt vis och sen bara koppla på den inlästa PDFen som referens?

4 SVAR 4
Pacsac
CHAMPION

Kan du inte komma vidare?

Det är fler som har "samma" fakturanummer och jag får upp en varning att samma fakturanummer redan finns och den ignorerar jag bara och fortsätter att registrera/konterar fakturan som vanligt

LW -60
UTFORSKARE

Om du manuellt sätter fakturans datum YYMMDD före "Betalservicenumret" blir det olika varje månad.

Underligt hur stora organisationer kan komma undan med att inte använda löpande fakturanummer.

 

Mvh Lena

Khedron Wilk
CHAMPION

Frågan är om det verkligen är en faktura? Alltså, ja, det är det för dig men är det rent tekniskt en faktura som de har skickat?

Ofta, till exempel gällande årsvis premieinbetalning så är det en avi som skickas, inte en faktura. Eftersom ofta föreligger inget (fortsatt) avtalsförhållande om inte kunden betalar kommande premie så kan de inte skicka en riktigt faktura utan det får bli en avi.

 

Detta gäller ofta även bankers olika årsavgifter.

 

Sedan kan man ju tycka att avierna kanske borde ha löpnummer de med. Men rent bokföringsmässigt gör de inget fel på sin sida. Det är vi mottagare som vår problem.

 

//En glad bokföringsamatör

 

 

CarinaM_
UTFORSKARE

Hej @pingflood,

Jag brukar sätta ett A i slutet på nästa fakturanummer och sedan B på nästa osv. Du ser ju senaste fakturor när du har muspekaren på leverantörsnamnet vid registrering och då vet du vilken bokstav som står näst i tur. Alternativt som någon annan föreslog att använda fakturans fakturadatum som fakturanummer. Bara du är konsekvent så uppstår ju inga problem. 

 

Det är egentligen samma princip när du får fakturor från Transportstyrelsen. Där saknas det ju också fakturanummer. Och då kan du använda fakturadatumet alternativt OCR-nr som fakturanr.

 

Mvh Carina