Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Sammanställning på årsbokslut - eEkonomi

Hej,
Jag ska nu göra mitt årsbokslut på enskild firma. Har bokfört förändring i varulagret och resultatet stämmer, hur går jag vidare nu?
Försökt googla lite och nollställ 2013 och 2018 till 2010. Vad betyder det och hur gör jag det?

Är det sedan bara att bokföra resultatet?

Tacksam för svar!Mvh Alexandra
5 SVAR 5
CHAMPION

Re: Sammanställning på årsbokslut - eEkonomi

Det här med att "nolla" kontona 2013, 2018 och 2019 ska göras i början av året på de summor som fanns från året före (2015).

Är det ditt första år så behöver du inte tänka på det nu, men 1 januari 2017 bör de siffror du hade på dessa konton föras över till konto 2010.
NY MEDLEM

Tack för svar.
Det här är inte mitt första år men det första året jag bokfört själv (haft hjälp förut).
Kan jag bokföra det för 2015 tillsammans med 2016 nu eller hur löser jag det?
Mvh Alexandra
CHAMPION

I bokföringen 2016 tar du ut en balansrapport. Läs av vad som finns som ingående balans på konto 2013, 2018 och 2019.

Bokför sedan:
K 2013   Den summa du tagit ut under förra året.
D 2018   Den summa du eventuellt satt in under förra året.
D 2019   Förra årets vinst. (Gick det med förlust blir det kredit istället).
K 2010   Saldot mellan de föregående posterna lägger du in på eget kapital.

Om du inte låst bokföringsperioder daterar du denna ned 1 januari 2016, annars får du ta det på det datum du kan.

Nu har du rensat året från tidigare års händelser och du ser vad som hänt under bokföringsåret 2016.

På det nya bokföringsårets första dag bör du sen göra samma sak från de uppgifter du har från 2016. Detta för att ha ett rent år att börja med.
NY MEDLEM

Stort tack för hjälpen! Jag får bokföra det senare då januari 2016 är låst.
CHAMPION

Ja, det får du göra då. Se bara till att du gör det innan du tar ut årets resultat.

Sen kan det vara bra att lära sig av detta för att göra det i början av framtida år.