Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Sätta in en privat ägd drönare i företaget - eEkonomi

Hej!

Jag fick i instruktion av Svedea (försäkringsbolag) att sätta in min drönare i företaget för att kunna skriva en flygansvarsförsäkring. Som jag förstått det i skatteverkets blanket: "Skatteregler för enskilda näringsidkare" så får jag dra av kostnader jag hade under 2017 (företaget startades 2018). Saken är dock att när drönaren köptes skulle jag ta den på faktura via Klarna men det gick inte så då hjälpte min pappa mig med att ta den på fakturan så förde jag bara över pengarna till honom. Min fråga är då alltså om det finns några problem eller om det kan uppstå problem över att hans namn står på fakturan/kvittot när jag nu ska lägga in drönaren som inventarie i företaget.

Sedan har jag också en följd fråga. Hur gör jag för att denna insättning ska vara helt korrekt bokföringsvis? Och hur skriver jag av drönaren direkt (summan av drönaren är ca 8,700 ex moms alltså mindre än 22 750 (halvt prisbasbelopp))
2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej David!

I regel beskriver skatteverket att för att du ska få rätt till avdrag för ingående skatt ska det förekomma en faktura som innehåller köparens namn och adress. Kika gärna på skatteverkets regler i länken och försök få klarhet i hur du ska hantera detta. 

På din följdfråga; drönaren kan räknas som en korttidsinventarie. Det innebär att du under Bokföring - Inventarier - kan skapa en ny inventarie med inventariekontering "korttidsinventarier". På så sätt blir avskrivningsdelen inaktiv. Vid korttidsinventarier behöver du endast bokföra själva inköpet, men under delen Inventarier kan du på ett enkelt sätt hålla koll på dina inventarier.

Inköpet på faktura lägger du upp under Inköp - Leverantörsfakturor - och matchar mot en Kassa- och bankhändelse då själva betalningen skedde. 

Jag hoppas att detta svar var klart nog för dig. 

Ha en trevlig helg!

/ Linnéa
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack så mycket för hjälpen!

Ha en fortsatt trevlig helg!