Hej David!
I regel beskriver skatteverket att för att du ska få
rätt till avdrag för ingående skatt ska det förekomma en faktura som innehåller köparens namn och adress. Kika gärna på skatteverkets regler i länken och försök få klarhet i hur du ska hantera detta.
På din följdfråga; drönaren kan räknas som en korttidsinventarie. Det innebär att du under
Bokföring -
Inventarier - kan skapa en ny inventarie med inventariekontering "korttidsinventarier". På så sätt blir avskrivningsdelen inaktiv. Vid korttidsinventarier behöver du endast bokföra själva inköpet, men under delen
Inventarier kan du på ett enkelt sätt hålla koll på dina inventarier.
Inköpet på faktura lägger du upp under
Inköp -
Leverantörsfakturor - och matchar mot en
Kassa- och bankhändelse då själva betalningen skedde.
Jag hoppas att detta svar var klart nog för dig.
Ha en trevlig helg!
/ Linnéa