Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 
Highlighted
NY MEDLEM

Semesterlön skillnad verklig skatt och bokslut - eEkonomi

Har lagt in en summa som semesterlön i årsbokslut. Som skuld. Programmet har räknat ut skatten. Men när jag nu använder er nya modell för utbetalning med semesterlön artikeln så skiljer ju summan skatt från den som jag fick vid årsbokslutet.
I mitt fall var det 55 kr mer vid bokslutet än vad som nu läggs in för verklig skatt vid utbetalningen. Men jag måste väl få rätt på dessa konton och ska på något sätt reglera bort detta. Snälla uppge konton som ska användas osv.
6 SVAR 6

Re: Semesterlön skillnad verklig skatt och bokslut - eEkonomi

Det ska inte bokföras avdragen skatt på semesterlönedkuld i ett bokslut.
Skatt skall bara dras av på utbetalda löner och semesterlöner
Mikael
NY MEDLEM

Sant. Fel formulerat. Vid bokslut kommer uppsluppen skatt. Men den skiljer då från den verkliga som sedan ska dras.

Kan det vara upplupna sociala avgifter på semesterlönedkuldrn - 31,42% på skulden - som kommer upp?
ANSTÄLLD

Hej Steff66!

Precis som Mikael svarade så behöver lite mer information, är det dessa avgifter som kommer upp?
Förklara gärna lite mer ingående vilka rutor, vart i programmet, vad exakt det står, hur du använt programmet tidigare osv så vi försöka klura ut det här tillsammans.

Ha en fin dag!

Mvh Sofia 
NY MEDLEM

Jag har gått igenom det lite mer. och ser på bokslut att man använder konto enligt nedan.

Och på er sem löne utbetalning så blir det helt andra konton. Borde de inte stämma överrens?

och varför jag först tyckte de skiljde på sig i storlek är nu oklart. SBS kanske. Men om 2941 vid årsskifte skulle skilja från den sedan utbetalda 7510, hur skulle man göra då! Men det är val hypotetiskt om det nu är samma summa. 
Problemet nu är väl att den första som lägger sig med hjälp av ert program på 7290 och 7519 deb sedan inte konteras då ert program använder 7285 och 7510? Jag vill  ju inte behöva göra en massa manuella verifikationer när ni lägger in tjusiga funktioner. programmet borde kunna hitta dessa kostnader och se vad den ska använda för konton om det nu är så att man gör olika. Men har ni gjort en funktion så borde ju nästa följa samma kontoplan!

Din uppbokning av en beräknad semesterskuld har ingen direkt koppling till en senare utbetald semester - det framgår av den kontering du visar.

Uppbokningen skall justeras när faktiskt utbetald semester bokförs - då skatteavdrag sker och ska redovisas d v s den preliminära uppbokade skulden skall återföras och den faktiska utbetalningen istället kostnadsföras.

Mikael