Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

JLorentzon
MEDLEM

Sent bokförd faktura, saknad i föregående momsrapport, låst period

Hej,

Jag vet att det har skrivits en del trådar om liknande problem tidigare men jag har inte hittat något som applicerar helt på mitt problem.

Jag bokför enligt fakturametoden.

1. När jag skulle upprätta momsredovisningen för apr-jul så fann Visma en faktura med avvikande datum (den är bokförd i 28e mars). Jag har alltså slarvigt nog bokfört en faktura för sent och efter att jag skickat in momsredovisningen för jan-mar. Fakturan är ironsikt nog från Visma själva och momsen är 30 kr.
  2. Min första instinkt var att följa instruktionerna under Rätta avvikande datum men jag stöter på patrull i och med att perioden för den föregående momsredovisning är låst.

Jag kan ju låsa upp perioden och sedan ångra och göra om momsredovisningen för jan-mar, men det "bryter mot bokföringslagen" enligt Visma. 

Vad bör jag göra som är OK (enligt lagar och regler), men inte innebär an djungel av komplicerade bokföringsmanövrar? 

1 SVAR 1
AnnicaL
CHAMPION

Du behöver inte göra något, momsen på den fakturan räknas med i det nya kvartalets momsredovisning så det är mest en upplysning.  Du kan kontrollera detta genom att klicka på ikonen intill ruta 48 Ingående moms och se efter att posten finns med i den listan.