Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att fÄ genvÀgar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istÀllet efter 
Menade du: 

Mikael Östergren
UTFORSKARE

Skapa egen kostnadstyp eller egen kontering?

Matcha bankhÀndelser / VÀlj kostnadstyp, utöka/göra egna?

Hej! Har nu sökt i hjÀlp och forumet men fÄr inte svar pÄ detta.

I mitt fall sÄ Àr det ett kvitto, betalt med företagskort till en leverantör för jag Àr VAT registrerad (inom EU), de plockar bort deras moms.

Kan man göra en kostnadstyp som man kan ÄteranvÀnda eller mÄste man gÄ pÄ Egen kontering för detta?

 

bank-kosttyp.png

 

InnehÄllet i denna trÄd Àr verifierat av Visma Spcs 22-12-07

15 SVAR 15
AnnicaL
CHAMPION

Du kan lĂ€gga upp ett eget Bokföringsförslag och koppla det till Övrigt uttag, sĂ„ kommer du att fĂ„ fram det som val vid matchningen. Du lĂ€gger upp bokföringsförslaget med hela konteringen du vill ha inklusive den omvĂ€nda momsen. 

SÄ himla smidigt, missade totalt att hitta detta i hjÀlpen om det fanns dÀr.

SÄ gjorde en sÄdan och anammade den pÄ min bankhÀndelse och kopplade bild.
Blir det rĂ€tt sĂ„ hĂ€r (Ă€r tekniskt bevandrad men 👍 mitt i ✋ vad det gĂ€ller sĂ„dant hĂ€r...)?

ratt.png

Hm, bokföringsförslaget verkar vara kopplat till inköp av tjĂ€nster utanför EU. Du skulle behöva gĂ„ in pĂ„ bokföringsförslaget och Ă€ndra till ett konto som Ă€r kopplat till ruta 21 istĂ€llet för ruta 22. Normalt sett sĂ„ finns inget förinstĂ€llt konto som Ă€r kopplat till ruta 21. 

 

Konto 5420 Àr Programvaror och jag brukar föreslÄ att man skapar konto 5421 och kopplar till ruta 21. Man kan döpa kontot till Inköp tjÀnster EU sÄ vet man vad det Àr.

 

Mvh

Lovisa

Med vÀnlig hÀlsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Jepp, det var ju supergalet đŸ€Ș nĂ€r jag tittade pĂ„ vad som faktiskt stod dĂ€r i mitt försök. Oops!

Fick en varning nÀr jag skapad 5421 om momskod, men i varningen stod just "om det inte Àr t.ex. köp i EU", dÄ var det OK.

Nu ser det bÀttre ut?
5421.png

1000-tack för att du hjÀlper mig med detta.

Hej!

 

FörlĂ„t sen Ă„terkoppling! 

 

Konto 5421 ska kopplas till momskod 21 (25 %). Nu har du kopplat till 21 (12 %).

 

Mvh

Lovisa

Med vÀnlig hÀlsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Det var vÀl attan dÄ. Nu rÀttat kontot sÄ det har 21 (25%) dÄ blir det rÀtt misstÀnker jag.

Ja, dĂ„ blir det rĂ€tt! Och programmet rĂ€knar automatiskt rĂ€tt moms Ă„t dig 🙂

Med vÀnlig hÀlsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Det gillar vi nĂ€r saker görs automatiskt. Men det krĂ€ver ju att man fattar vad man hĂ„ller pĂ„ med 😁, vilket jag bevisligen inte gör. Jag med mĂ„nga tror man kan redovisning bara för att man har ett system som ska sköta det Ă„t en...
Men som sagt, mycket uppskattat att du delar med dig av din kompetens! Tack igen.

Visma Àr bra men visst krÀvs det en del kunskap bakom tangenterna ocksÄ :). Om man har ett samarbete med en redovisningskonsult sÄ kan man snabbt fÄ hjÀlp direkt i programmet nÀr man behöver. Jag anvÀnder ofta dessa bokföringsförslag fast frÀmst tycker jag de Àr bra att anvÀnda nÀr det Àr fler rader pÄ en verifikation.

 

Mvh

Lovisa

Med vÀnlig hÀlsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Hej igen.

 

FöljdfrÄga pÄ nÀstan samma sak. Nu hittar jag inte och undrar hÀr istÀllet.

Samma-lika som jag fick lĂ€ra mig hĂ€r om Övriga uttag och att man kunde skapa förslag. GĂ„r det göra samma för Inköp mot kvitto / VĂ€lj inköpstyp?

Eller gĂ„r det lika bra att matcha mot Övriga uttag dĂ€r det gĂ„r att göra förslag?

HÀndelsen jag försöker bokföra Àr en kaffemaskin inhandlad pÄ företagskort, sÄ det finns en bankhÀndelse som jag hÄller pÄ att matcha mot kvitto.

 

Tack igen.

Hej Mikael, 

Det gĂ„r att koppla bokföringsförslag till manuella verifikationer, övrigt uttag och övrig insĂ€ttning. AnvĂ€nder du dig av olika Verifikationsserier? Om du gĂ„r till InstĂ€llningar - FöretagsinstĂ€llningar - Bokföringsuppgifter sĂ„ kan du se om du har olika serier beroende pĂ„ om det bokförs som ett Inköp mot kvitto eller Övrigt
Om du har samma serie sĂ„ skulle du kunna matcha den mot Övrigt uttag och hĂ€mta ditt bokföringsförslag för kvittot, bokföringen blir ju densamma. Det som blir skillnaden Ă€r namnet pĂ„ verifikationen, men vill du specificera att det Ă€r ett inköp mot kvitto Ă€ndĂ„ Ă€r ett förslag att lĂ€gga till det i beskrivningen. 

Kan detta funka för dig? 🙂 
/My 

Verifikationsserier, ja (tror det đŸ€”)

verserier.png

Tror jag Ă€r med pĂ„ vad du menar. Men enklast Ă€r nog att köra det som Övrigt uttag och sedan gör ett bokföringsförlag (i detta fall 5410), i likhet med hur jag fick till det för EU-inköp.

Fd medlem
Inte tillÀmpbar

Hej,

 

Det gÄr alltsÄ inte att skapa egna eller justera de kostnadstyper som finns under Inköp mot kvitto? Nu Àr kostnadstyp 'Förbrukningsmaterial' kopplat till 5400. Borde vara 4010 dÄ det Àr direkta kostnader.

 

Mvh

Fredrik

Hej Fredrik!

 

NÀr det gÀller bokföring av Förbrukningsmaterial sÄ ska det bokföras mot konto 5400, dvs sÄ som det Àr upplagt i Visma eEkonomi.

Om du vill bokföra mot nĂ„got annat konto rekommenderar jag att göra som min kollega skrev ovan - skapa upp ett eget bokföringsförslag för Övrigt uttag och lĂ€gga upp det konto du önskar.

 

Varmt vÀlkommen tillbaka till forumet!

/Tinne

 

 

Javisst, du kan göra bokföringsförslag under instÀllningar. Se till att kostnadskontot för inköp frÄn andra lÀnder har rÀtt momskod instÀllt.

 

Om det Ă€r en tjĂ€nst inom EU sĂ„ verkar det redan finnas ett förslag 🙂

 

Mvh

 

Lovisa

Med vÀnlig hÀlsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100