Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Mikael Östergren
UTFORSKARE

Skapa egen kostnadstyp eller egen kontering?

Matcha bankhändelser / Välj kostnadstyp, utöka/göra egna?

Hej! Har nu sökt i hjälp och forumet men får inte svar på detta.

I mitt fall så är det ett kvitto, betalt med företagskort till en leverantör för jag är VAT registrerad (inom EU), de plockar bort deras moms.

Kan man göra en kostnadstyp som man kan återanvända eller måste man gå på Egen kontering för detta?

 

bank-kosttyp.png

 

Innehållet i denna tråd är verifierat av Visma Spcs 22-12-07

15 SVAR 15
AnnicaL
CHAMPION

Du kan lägga upp ett eget Bokföringsförslag och koppla det till Övrigt uttag, så kommer du att få fram det som val vid matchningen. Du lägger upp bokföringsförslaget med hela konteringen du vill ha inklusive den omvända momsen. 

Så himla smidigt, missade totalt att hitta detta i hjälpen om det fanns där.

Så gjorde en sådan och anammade den på min bankhändelse och kopplade bild.
Blir det rätt så här (är tekniskt bevandrad men 👍 mitt i vad det gäller sådant här...)?

ratt.png

Hm, bokföringsförslaget verkar vara kopplat till inköp av tjänster utanför EU. Du skulle behöva gå in på bokföringsförslaget och ändra till ett konto som är kopplat till ruta 21 istället för ruta 22. Normalt sett så finns inget förinställt konto som är kopplat till ruta 21. 

 

Konto 5420 är Programvaror och jag brukar föreslå att man skapar konto 5421 och kopplar till ruta 21. Man kan döpa kontot till Inköp tjänster EU så vet man vad det är.

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Jepp, det var ju supergalet 🤪 när jag tittade på vad som faktiskt stod där i mitt försök. Oops!

Fick en varning när jag skapad 5421 om momskod, men i varningen stod just "om det inte är t.ex. köp i EU", då var det OK.

Nu ser det bättre ut?
5421.png

1000-tack för att du hjälper mig med detta.

Hej!

 

Förlåt sen återkoppling! 

 

Konto 5421 ska kopplas till momskod 21 (25 %). Nu har du kopplat till 21 (12 %).

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Det var väl attan då. Nu rättat kontot så det har 21 (25%) då blir det rätt misstänker jag.

Ja, då blir det rätt! Och programmet räknar automatiskt rätt moms åt dig 🙂

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Det gillar vi när saker görs automatiskt. Men det kräver ju att man fattar vad man håller på med 😁, vilket jag bevisligen inte gör. Jag med många tror man kan redovisning bara för att man har ett system som ska sköta det åt en...
Men som sagt, mycket uppskattat att du delar med dig av din kompetens! Tack igen.

Visma är bra men visst krävs det en del kunskap bakom tangenterna också :). Om man har ett samarbete med en redovisningskonsult så kan man snabbt få hjälp direkt i programmet när man behöver. Jag använder ofta dessa bokföringsförslag fast främst tycker jag de är bra att använda när det är fler rader på en verifikation.

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Hej igen.

 

Följdfråga på nästan samma sak. Nu hittar jag inte och undrar här istället.

Samma-lika som jag fick lära mig här om Övriga uttag och att man kunde skapa förslag. Går det göra samma för Inköp mot kvitto / Välj inköpstyp?

Eller går det lika bra att matcha mot Övriga uttag där det går att göra förslag?

Händelsen jag försöker bokföra är en kaffemaskin inhandlad på företagskort, så det finns en bankhändelse som jag håller på att matcha mot kvitto.

 

Tack igen.

Hej Mikael, 

Det går att koppla bokföringsförslag till manuella verifikationer, övrigt uttag och övrig insättning. Använder du dig av olika Verifikationsserier? Om du går till Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter så kan du se om du har olika serier beroende på om det bokförs som ett Inköp mot kvitto eller Övrigt
Om du har samma serie så skulle du kunna matcha den mot Övrigt uttag och hämta ditt bokföringsförslag för kvittot, bokföringen blir ju densamma. Det som blir skillnaden är namnet på verifikationen, men vill du specificera att det är ett inköp mot kvitto ändå är ett förslag att lägga till det i beskrivningen. 

Kan detta funka för dig? 🙂 
/My 

Verifikationsserier, ja (tror det 🤔)

verserier.png

Tror jag är med på vad du menar. Men enklast är nog att köra det som Övrigt uttag och sedan gör ett bokföringsförlag (i detta fall 5410), i likhet med hur jag fick till det för EU-inköp.

Hej,

 

Det går alltså inte att skapa egna eller justera de kostnadstyper som finns under Inköp mot kvitto? Nu är kostnadstyp 'Förbrukningsmaterial' kopplat till 5400. Borde vara 4010 då det är direkta kostnader.

 

Mvh

Fredrik

Hej Fredrik!

 

När det gäller bokföring av Förbrukningsmaterial så ska det bokföras mot konto 5400, dvs så som det är upplagt i Visma eEkonomi.

Om du vill bokföra mot något annat konto rekommenderar jag att göra som min kollega skrev ovan - skapa upp ett eget bokföringsförslag för Övrigt uttag och lägga upp det konto du önskar.

 

Varmt välkommen tillbaka till forumet!

/Tinne

 

 

Javisst, du kan göra bokföringsförslag under inställningar. Se till att kostnadskontot för inköp från andra länder har rätt momskod inställt.

 

Om det är en tjänst inom EU så verkar det redan finnas ett förslag 🙂

 

Mvh

 

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100