Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Skapa faktura med RUT samt framkörningsavgift

Hej, är ny på Visma har Enskild näringsverksamhet och ska skapa min första faktura med RUT. Har lagt in artikel trädgårdsskötsel antal timmar och pris inga konstigheter men sedan kommer framkörningsavgiften. Min fundering är hur jag registrerar just framkörningsavgiften, blir det i rutan "övrig kostnad" eller som en egen artikel/rad. Vill sedan kunna läsa in fil till Skatteverket och att det blir rätt.

Tacksam för hjälp,

Mvh Petra

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej Petra,

Jag hade skapat en egen artikel som heter Framkörningsavgift och valt upp "ej husarbete". 
Vi har en bra film, Fakturera och ansök om rot- och rutavdrag i Visma eEkonomi som jag tror kan komma till nytta för dig. 

Lycka till och ha en fin kväll! /Tinna

Hej Tinna, stort tack för snabbt svar. Jag har tittat på filmen några ggr tidigare och enligt den förstod jag det som att framkörningsavgift, fraktkostnad etc skulle skrivas in i övrig kostnad? Dock lade jag nu upp framkörningsavgiften som en egen artikel som du rekommenderade. När jag sedan läser in filen till SKV kommer framkörningsavgiften inte med vad jag kan se endast arbetskostnad och antal timmar. I övrig kostnad står det 0. Bör inte den specas/visas med där?

 

Mvh

Petra

Hej Petra!

Jo det stämmer, det ska även läggas in som en övrig kostnad på faktura,  precis som vi visar i filmen. I och med att du redan har skapta din kundfaktura tycker jag att du kan prova och se om du har möjlighet att komplettera detta manuellt hos Skatteverket. Det är inget fel på din faktura och konteringen påverkas inte av att du har missat att fylla i fältet och därför bör det inte vara något problem att bara komplettera manuellt hos Skatteverket. 

 

Lycka till och tänk på att du alltid är välkommen att skriva till oss! /Tinna