Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

PerSve
UTFORSKARE

Skapa kundfaktura trots selfbilling/självfaktura

Hej,

jag kommer att ta ett konsultuppdrag där min kund använder en konsultmäklare som mellanhand och där avtalet kommer att innebära selfbilling/självfaktura. Jag kommer att rapportera timmar i konsultmäklarens system som fakturerar min kund och när betalning kommer så får jag betalt. Inga konstigheter med det, men jag vill ju följa upp intäkter och timmar på projektet i Eekonomi (och Ekonomi Tid) så jag tänker mig att tidredovisa projektet samt skapa en faktura (med referens till selfbilling-fakturan), med samma nummerserie som vanliga kundfakturor samt koppla selfbilling-underlaget på min kundfaktura. Jag kommer inte att skicka iväg fakturan till min kund men avsikten är att matcha inbetalningen med min faktura. Är detta ett tillvägagångssätt som är förenligt med god redovisningssed då jag defacto inte kommer att skicka fakturan till min kund?

2 SVAR 2
Josefine Johansson
MODERATOR

Hej!

 

Tack för din fråga. Om jag förstår dig rätt så är du ute efter något sätt att hålla koll på de intäkter och timmar som är kopplat till det projektet förutom den rapporteringen du gör till konsultmäklaren. Eftersom du får en självfaktura från konsultmäklaren så bör detta underlaget vara det som skall matchas mot inbetalningen eftersom det är originalet. Angående din fråga om att skapa egna fakturor i samma nummerserie som dina andra fakturor så är det troligtvis inte okej eftersom man då hoppar i fakturanummerserien då vissa skickas ut men inte andra, vilket blir lite knepigt. Enligt god redovisningssed så får man inte bryta en fakturaserieföljd. 

 

Jag kan tyvärr inte hitta så mycket information kring detta så mitt råd är att du kontaktar en redovisningskonsult alternativt Bokföringsnämnden som kan hjälpa dig med hur du gör för att tillämpa god redovisningsed. Ett förslag är att du kan hålla koll på dina intäkter och timmar i projektet via tex Excel. 

 

Ha en fin Jul!

/ Josefine

Hej,

 

tack för ditt svar. Jag förstår vad du skriver och det är säkert helt ok. Jag tror att jag ska höra med skatteverket om jag kan skapa en faktura utställd till konsultmäklaren efter att jag mottagit inbetalningen och matcha denna faktura mot denna inbetalning. Om jag tydligt, i kundnamn eller som kundetikett anger att denna kund hanterar självfakturor så är det att föredra.