Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Skapas nya kunder från Webshop - eEkonomi

Har stort problem med detta! Tidigare upplagda kunder i  Visma eEkonomi synkar inte med vår Visma eWebshop - så alla tidigare kunder som nu gör beställningar på tjänster och varor i webshopen får ett nytt kundnummer trots att vi redan fakturerat dem manuellt tidigare och de är upplagda med personnummer. Problem när man ska kolla historik på en kund, lätt att missa info när den är utspridd.
Ett annat problem är att det inte är sökbart i eEkonomi att söka på en kunds personnummer eller organisationsnummer - att bara kunna söka på ett namn är inte tillräckligt när man har stort kundregister - så många som heter likadant och man kan heller inte söka på exvis mailadress, ortsnamn eller annat som kan underlätta.

Notera - Den här konversationen skapades från ett svar på: Slå ihop leverantörer - eEkonomi.
9 SVAR 9
Sofia Johansson
ANSTÄLLD

Hej Ingela!

När en kund gör en beställning i Webshop och man har koppling till vårt program matchas beställningarna med kunderna enligt följande:

Privatpersoner:
1) Personnummer
2) Förnamn, efternamn och e-posten måste stämma.

Företag:
1) Organisationsnummer
2) E-post.

Om det är så att dina kunders beställningar stämmer enligt ovan vore det jättebra om du kunde återkoppla till vår support via chatt eller telefon så de att får kika vidare på det.
Känslig information om kunder/telefon/adresser m.m tar vi inte här på forumet 🙂

Ha en bra dag! 

/Sofia 
Liselott Oldin1
UTFORSKARE

Är det så att om personnummer saknas (alltså punkt 1), så går programmet inte vidare till punkt 2 för privatpersoner?

Liselott Oldin1
UTFORSKARE

Är det så att om personnummer saknas (alltså punkt 1), så går programmet inte vidare till punkt 2 för privatpersoner?

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Liselott!

Om det är så att personnumret saknas så går programmet vidare och tittar på punkt 2. Alltså behöver förnamn, efternamn och e-posten stämma när personnumret saknas.

Ha en fin måndag!

/ Linnéa

Hej!

Nu hämtade jag in en webshopsorder, kunden finns i vårt register sedan tidigare och personnumret fanns upplagt, men ändå så skapade systemet en ny kund...

/Liselott

Fd medlem
Inte tillämpbar

Vi har samma problem

Jag läste in ytterligare en weborder nu på morgonen. Jag såg att det var från en redan befintlig kund, så jag var jättenoga med att gå igenom kundens uppgifter i registret innan jag hämtade ordern från webshoppen. Såväl personnummer som förnamn, efternamn och e-post var samma, men ändå skapade systemet ett nytt kundnr... Detta är ju verkligen otroligt störande! Det är i rådande läge mindre jobb med att själv knappa in ordern från mailmeddelandet. Nackdelen med det är att man då inte får in webshopsbeställningsnumret på ordern... FIXA!!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen Liselott!

Jag ser att du har Administrationsprogrammet. Där gör systemet så att de lägger upp kunden igen. Det blir alltså dubbla kunder en gång - däremot får du gärna lägga din röst i detta inlägg om koppling av kunder i webshop.

Ha nu en fin helg! 

/ Linnéa

Hej Linnéa!

Nu fick du det att låta som om detta bara händer i Administrationsprogrammet..
Men Ingela ovan har ju samma problem och använder eEkonomi.
Jaja, jag har varit inne och röstat i det andra inlägget du kopplade ihop mig med, så får vi se om det har någon inverkan.

Ha en fin helg du också!