Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

hocke_
UTFORSKARE

Skattekonto - för mycket inbetalt - eEkonomi

Har betalt in för mycket moms till skattekontot mot vad jag bokfört i e-ekonomi. Hur matchar jag denna inbetalning i e-ekonomi och bokför att jag har betalt in mer på skattekontot än vad jag behöver för momsen.

9 SVAR 9
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej @hocke_ ! 

Jag skulle rekommendera dig att läsa forumtipset Bokföra händelser på skattekontot i ett aktiebolag för att få svar på din fråga. Skulle du inte hitta hur du bokför detta där får du gärna återkomma till oss igen 🙂

 

Mvh Amanda

Tack Amanda för länken!

Jag har dock ett litet scenario som inte står med (vad jag kan uppfatta) och det är att jag har betalat in för mycket till Skattekontot och även bokfört att skatteverket har dragit samma summa. Trots att skattekontot har dragit en mindre summa. I det här fallet gäller det kostnadsränta där beloppet blivit mindre när jag betalat in eller när räntan har dragits.

 

Så det handlar bara om några kronor, men tänker att det kan hända igen, och lika bra att lära sig hur man ska korrigera det här.

Hejsan! 

Om jag förstår det rätt så är själva överföringen från ditt företagskonto till ditt skattekonto bokförd korrekt, även om överföringen blev på en för hög summa så har ju överföringen gjorts och ska därav bokföras med den summan. Däremot så drogs ju en mindre summa än vad du bokfört, vilket innebär att 1630 har krediterats och 8423 har debiterats med ett för högt belopp. Detta behöver du korrigera, jag tänker att du gör det genom att använda exakt samma konton men tvärtom i debet/kredit på respektive konto och sedan korrigerar du mellanskillnaden på vad som betalats in och vad som faktiskt dragits. 

Hoppas detta hjälper dig på vägen! 🙂 
/My 

Hej igen

 

Har läst igenom ditt tips , men  blir lite osäker om jag gör rätt!

Jag har betalt in 847 kr för mycket i moms, när jag matchar så diffar det 847 kr, kan jag bokföra det som nedan på Debiterad prel. skatt eller vad rekommenderas?

 

 

För mycket moms.PNG

Hej Hocke! Glad måndag, jag hoppas du haft en fin helg!

 

I den här situationen skulle jag vilja börja med att dubbelkolla vilka steg du följt ur tipset Bokföra händelser på skattekontot i ett aktiebolag.  Om det är så att du ska göra en inbetalning av moms så borde konteringen se ut likt följande (utklippt ur tipset länkat ovan): 

 

Eftersom skattekontot fungerar lite som ett bankkonto så ska du inte behöva boka bort de 847 kronorna du fört över för mycket om du har registrerat din inbetalning likt ovan. Den summan ska redan finnas med i din bokföring baserat på din kontering av själva inbetalningen i sig. Du behöver alltså inte boka bort ett överskott på ditt skattekonto om det är så det ska vara enligt din bokföring. Summan kan ligga kvar på kontot och vid nästa inbetalning skulle du kunna göra så att du helt enkelt betalar in 847 kronor mindre för att få kontot att hamna på +/- 0. 

 

Hoppas detta hjälpte dig i din fråga. Om jag har missförstått är du varmt välkommen att återkomma i tråden så hjälper vi dig fortsatt.

/Tinne

Hej Tinne, 

Halloween var bra. Hoppas din helg var fin


Jag valde "När Skatteverket drar pengarna från skattekontot" i mitt exempel ovan samtidigt som jag matchade!

 

Min tanke var att matcha bort denna

 

 

MatchaMoms.PNG

Genom att matcha och ta det resterande (847kr), blir rätt om jag gör så och tar 2650 istället som du föreslår?

matcha2650.PNG

Jag är inte så van att bokföra, därav mina dumma frågor 🙂

Hej Hocke_! Ja, visst är halloween en rolig högtid! Min helg var fin.

Det finns aldrig några dumma frågor här, det är bara att fråga på! 🙂

 

Det jag menar i min kommentar ovan är att om överskottet är moms som du ska betala in så ska det konteras som ovan. Men om det är så att överskottet inte ska betalas in som moms, utan att du bara har överfört 847kr för mycket till skattekontot så kan överskottet ligga kvar på kontot, det behöver alltså inte bortkonteras. Skattekontot kan ses som ett bankkonto, du har just nu alltså 847kr mer på ditt skattekonto.

 

Om du känner att det fortfarande är oklart så är det bara att återkomma i tråden igen så hjälper jag dig.

Önskar dig en fin eftermiddag!

/Tinne

Hej igen Tinne,

 

 

Jag förstår vad du menar tror jag men vet inte riktigt hur jag ska göra det i praktiken! När jag matchar och försöker att inte bortkontera de 847 kr så tillåter inte programmet det.  Hur löser jag det?

 

Moms847kr.PNG

 

//Hocke_

Hej Hocke_!

Jag ser ditt problem och jag har hittat en arbetsgång runt detta för dig!

 

Eftersom jag inte riktigt vet exakt vad du gjort hittills i programmet så kommer jag nedanför ange en beskrivning som förklarar hur du ska göra från början till slut. Det lättaste sättet för dig är att du tar bort den skattehändendelsen som du skapat upp på skattekontot på -60 678kr helt och hållet och följer min beskrivning för hur du ska gå tillväga nedanför:

 

Skapa upp en ny bankhändelse manuellt på ditt företagskonto (1930) på -60 678kr.

När du skapat upp bankhändelsen gör du en överföring från företagskontot (1930) till skattekontot (1630) på hela beloppet 60 678kr och matchar det som Övrigt uttag - Överföring mellan bankkonton - Välj skattekontot. När det är bokfört så har du ett saldo på 60 678kr på skattekontot, med ett överskott på 847kr. Inne på skattekontot skapar du en ny skattehändelse på 59 831kr och matchar det mot momsredovisningen. Du kommer fortfarande ha ett överskott på skattekontot på 847kr, men eftersom att skattekontot kan ses som ett bankkonto så kan pengarna ligga kvar där tills nästa utbetalning.

 

Jag hoppas att detta kan hjälpa dig att komma runt problemet!

Önskar dig en fin kväll!

/Tinne