Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Bertil73
MEDLEM

Skattepliktig milersättning i enskild firma?

Hej,

Enskild firma och _skattepliktig_ milersättning vid körning i tjänsten med privatägd bil.

Antag att jag debiterar en kund 70 kr/mil.

Antag att jag privat vill ta ut mer än den skattefria milersättningen från min enskilda firma, totalt 40 kr/mil:
- skattefri milersättning med 25 kr/mil
- skattepliktig milersättning med 15 kr/mil

Den skattefria milersättningen konterat jag på konto 5618.

Enligt uppgift ska skattepliktig milersättning beskattas som lön. Hur konterar jag den skattepliktiga milersättningen?

Hur hanterar Visma eEkonomi den skattepliktiga milersättningen?

Hur hanterar Visma eEkonomi Deklaration den skattepliktiga milersättningen?

Hur mycket skatt blir det på den skattepliktiga milersättningen? Hur räknar jag ut den totala kostnaden, eller tvärtom, hur räknar jag ut hur mycket det blir kvar efter skatt?

/ B

3 SVAR 3
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej @Bertil73!

Jag funderar lite på varför du vill ta ut en skattepliktig milersättning i din enskilda firma. Oftast tar man inte ut någon skattepliktig del i enskild firma då det egentligen inte finns någon fördel att bokföra den skattepliktiga delen som kostnad och för att det inte finns någon tydlig vägledning kring det. Vi rekommenderar att det skattepliktiga beloppet bokförs som eget uttag, eftersom du annars blir uttagsbeskattad.

Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig med din fundering, återkom gärna om något känns oklart.

Ha en fin onsdag!

/Tinne

Hej,

Främst vill jag veta hur jag kan kontrollera vad det totalt kostar mig så jag kan fatta ett eget beslut om jag vill ta ut den skattepliktiga milersättningen eller ej, istället för att enbart lita på att någon annan anser att det inte finns någon fördel. 

Ditt förslag om eget uttag ser jag som uteslutet eftersom eget uttag inte beskattas och bara tar från redan beskattade medel som jag ändå kan ta ut hur jag vill.

Mvh B

Hej @Bertil73!

För att avgöra vilket alternativ som är mest gynnsamt för ditt företag, rekommenderar vi att du kontaktar en redovisningskonsult som kan ge dig råd baserat på din specifika situation.

Om du sedan behöver hjälp med hur du gör i programmet är självklart du välkommen tillbaka till forumet igen så visar vi dig hur du tillämpar det programmässigt.

Önskar dig en fortsatt fin dag!

/Tinne