Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Ulrika6712
MEDLEM

Skicka betalfiler och hämta återrapporteringsfiler i nya ISO-formatet utan bankkoppling

När kommer det att, med det nya ISO-formatet gå att skicka betalfiler, hämta kontohändelser samt läsa in återrapporteringsfiler till visma e-ekonomi pro där aktiv bankkoppling inte är möjlig (detta för att kunder har klientmedelskonton under en huvudkund - vilket gör att klientmedelskunderna inte ligger i banken med egna organisationsnummer)? Jag läser "våren 2022" - men inte mer specificerat...  Använder SEB

 

Tacksam för svar

/Ulrika

7 SVAR 7
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Ulrika!

 

Jag vill först be om ursäkt för att svaret har dröjt, vi har behövt bolla detta inom teamet.

 

Det som kommer vara möjligt för Nordea, Danske Bank, SEB och Swedbank är att exportera en betalfil i ISO-format som sedan laddas upp i banken. Det kommer även att släppas för SEB inom en snar framtid.

 

Återrapportering finns inte planerat att införa i nuläget.

 

Hämta kontohändelser kan du redan idag göra genom Kopiera/klistra in eller csv-fil, där finns det i dagsläget ingen planerad förändring.

 

Om du har några andra funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss i forumet.

Önskar dig en fin måndag!

/Tinne

 

 

Stefan L553
UTFORSKARE

Hej , jag blir lite undrande . Ingen återrapporteringsfil, vad menas med det ? om jag skickar in en betalfil i nya ISO formatet till SEB  , får jag då inte tillbaka en återrapporteringsfil av SEB ? eller kan inte eekonomi ta hand om återrapporteringsfilen från SEB ? Jag har 700 leverantörsfakturor och använder LB-fil och är nöjd med det och tänker gå över till ISO 20022 och då förutsätter jag att detta fungerar likadant , gör det inte det ?

Hej Stefan!

 

Du kan skicka en XML-fil till banken med SEB, däremot får du ingen återrapporteringsfil tillbaka för inläsning.

 

Jag kan varmt rekommendera att använda bankkoppling, då synkroniseras kontoutdraget automatiskt över från banken till programmet och programmet matchar och bokför automatiskt dina leverantörsfakturor.

 

Läs mer om hur vår bankkoppling fungerar med SEB i vårt användartips Bankkoppling i Visma eEkonomi eller ta kontakt med vår duktiga support som gärna visar dig hur det fungerar rent praktiskt.

 

Önskar dig en fin eftermiddag och varmt välkommen tillbaka till oss i forumet!

/Tinne

Stefan L553
UTFORSKARE

Hej 

okej bara så att jag förstår :

alternativ 1. xml-fil skickas till banken och jag får manuellt matcha och hitta leverantörsfakturor som blivit utbetalda samma dag ( försämring för mig mot hur det fungerar med LB-fil idag)

 

alternativ 2 . jag startar aktiv bankkoppling med SEB och allt går smidigt med 700 leverantörsfakturor varje år (kan någon användare bekräfta ?) och får ett gigantiskt kontoutdrag då varje faktura registreras för sig , finns några hinder då jag ej är firmatecknare i SEB utan bara anställd som sköter betalningarna  ? vad måste vi tänka på här då ?

Hej Stefan!


Gällande XML-filer så stämmer det så som du skriver, du behöver manuellt hitta och matcha leverantörsfakturorna.


När det kommer till bankkoppling så behöver den som ska signera betalningar ha tvåstegsverifiering aktiverad för sin användare i Visma Online och vara administratör för bankkoppling i Mina tjänster. Läs mer om det i hjälpavsnittet Hur aktiverar jag tvåstegsverifiering?
 

Personen som är firmatecknare och har hand om det bankkonto som ska användas till bankkoppling behöver ansöka om detta hos banken. För att kunna starta en bankkoppling behöver du ha kontonummer och IBAN-nummer för ett företagskonto eller ett valutakonto registrerat i Visma eEkonomi Smart.
 

Aktiveringen görs via Inställningar - Kassa- och bankkonton. Klicka på kontot du vill starta bankkopplingen för. Raden fälls ut och du kommer att se knappen Aktivera bankkoppling.

Klicka på Aktivera bankkoppling för att skickas vidare till banken via en länk där du kan sätta upp ett avtal med banken.
 

Det tar vanligtvis 2-3 bankdagar att aktivera kopplingen mot banken. Under tiden du väntar på godkännandet från banken kan du inte manuellt registrera några bankhändelser på det valda bankkontot. Det kan därför bli ett par dagars glapp mellan de händelser du senast registrerade och de första som förs över automatiskt när kopplingen är klar.
 

När bankkopplingen är klar går det återigen bra att registrera bankhändelser manuellt på datum före det första kontoutdraget som hämtats automatiskt. Stäm då av att inga händelser saknas för datumen innan bankkopplingen blev aktiv. Om någon händelse saknas registrerar du den manuellt i programmet.
 

Mer bra info om detta hittar du i hjälpavsnittet Arbeta med bankkoppling.

 

Återkom gärna om du vill ha mer information eller har fler funderingar.

Ha en fin dag!

/Tinne

Stefan L553
UTFORSKARE

Tack så länge , lite svårt att tillgodogöra sig infon när man så van vid LB filer. Jag måste ringa supporten för att förstå själva switchen  att inga leverantörsfakturor får ligga i leverantörreskontran vid övergången mellan LB-fil och aktiv bankkoppling tolkar jag det som. Det jag absolut inte förstår är stora bolag som betalar tusentals leverantörsfakturor  hur dem matchar sina utbetalningar utan en återapporteringsfil.... låter helt osannolikt.

Hälsningar Stefan

Skulle tro att stora bolag använder motsvarande eEkonomis automatisk bankkoppling i sina affärssystem. Med särredovisning av BG-inbetalningar så det går att spåra vad som är vad.