Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Skicka fil till SKV - rutavdrag

Hur vet jag att ärendet gått till skatteverket efter att kunden betalt sin del av fakturan och resten sen exporteras till skatteverket och resten av pengarna ska komma därifrån.
Jag mailade skatteverket om två fakturor men de hade inga ärenden? Vad gör jag för fel i Visma?

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 2022-05-30.

3 SVAR 3
Thomas51
CHAMPION

När du klickar på exportera skapas en fil, du måste sedan logga in på Skatteverkets hemsida och läsa in filen där. Har du gjort det?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Som Thomas skriver, det sker alltså ej per automatik utan du får själva sända endera över fil med faktura eller manuellt knappa in din ansökan. Där skriver du även ut en kvittens på att du ansökt och med detta får du ett referensnummer att hänvisa till om det skulle uppstå problem
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Henrik,

När fakturan är skickad och kunden betalt sin del går du in under Inställningar - Import och export - väljer Skapa fil till Skatteverket för ROT- och RUT-arbeten - Ny export.
I filmen Fakturera och ansök om Rot- och Rutavdrag visar Nellie hur du skapar fakturor med rot eller rut och ansöker om husavdrag till Skatteverket.

Filerna som skapas hamnar i din Utforskare under Hämtade filer. För att ladda ner filen till Skatteverket går du in på deras hemsida www.skatteverket.se - Företag - Rot och rut - företag - loggar in med din e-legitimation och laddar upp filen/filerna.

Ha en fin dag
/Susan