Jag har gått över till det nya att skicka xml filer till banken för betalning av leverantörsfakturor. Jag har SEB och ingen bankkoppling.
Nu när jag ska skapa fil till banken dyker inte längre kreditfakturorna upp. Varför är det så?
Som jag förstår så går det att skicka kreditfakturor om man har bankkoppling.
Hej @Ann___41
Tack för att du hör av dig till oss.
När du skickar betalfiler till banken så är det för att pengar ska dras från ditt bankkonto, men när det gäller en kreditfaktura så ska du få tillbaka pengar eller kvitta fakturan mot en debetfaktura. Av den anledningen så skickas normalt sett inte kreditfakturor till banken. Med det gamla filformatet LB gick det att skicka fakturorna så att de låg på "bevakning" hos banken, men så fungerar det inte med bankfilerna i XML-format.
Är tanken att du ska få pengar tillbaka från leverantören får du vänta på pengarna och sen registrera kreditfakturan som betald. Ska du kvitta fakturan går du in på kreditfakturan - klickar på Åtgärder - Kvitta och väljer upp debetfakturan. Då minskar saldot på debetfakturan och du skickar sedan mellanskillnaden till banken.
Ha en fortsatt fin dag och välkommen tillbaka till forumet.
//Tinna
Hej,
Men hur vet min leverantör hur jag har kvittat? Jag sitter ju själv och tar emot inbetalningar från kunder och det är väldigt irriterande när man inte uppger vilka fakturor man betalar. Det skapar ett merjobb för mig.
Jag jobbar i ett annat system också och där kan man skicka kreditfakturor men dom måste betalas på samma dag mot debetfaktura som är större. Varför finns inte den möjligheten?
Hej @Ann___41
Mina kollegor och jag har kommit fram till att det bästa är om du har möjlighet att ringa in till oss så kan bolla arbetssätt och förutsättningar tillsammans.
Välkommen att kontakta supporten
//Tinna
Copyright 2023 Visma Spcs. All rights reserved.