Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Skicka kreditfaktura pga dubbelbetalning till leverantör - eEkonomi

Hej! Jag har upptäckt att vi har dubbelbetalat en faktura. Hörde av mig till leverantören som sa att det enklaste är att jag fakturerar dom så betalar dom fakturan. Min första tanke var att skicka en kundfaktura till dom, men blir det inte fel i bokföringen då? Och om jag gör en kredit av leverantörsfakturan som dubbelbetalades så blir det ju ingen riktig faktura som leverantören kan betala tillbaka på? Kan jag säga till leverantören att bara betala tillbaka beloppet till vårt bankgiro och så kvittar jag bankhändelsen mot den krediterade leverantörsfakturan?
3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja, leverantören ska bara betala tillbaka pengar utan någon faktura.
Du bokför dubbelbetalningen ner den skedde kredit 1930 och debet t ex 1680. När du sen får tillbaka pengarna blir det tvärtom, dvs debet 1930 och kredit 1680.
Lars R
MEDLEM

Detta har hänt mig några gånger och det har alltid fungerat att leverantören sätter in beloppet på mitt bankgiro.
Om det inte går skulle jag bokföra din extra utbetalning  K1510, D1930, dvs att du har en kundfordran mot leverantören. Sedan skicka en faktura med texten "Återbetalning av dubbel betalning avseende er faktura nr 9999".  Ingen moms utan bruttobeloppet.
Om du använder fakturametoden bokför du den som en vanlig kundfaktura  K1684, D1510 .  När betalningen kommer bokför du den D1930, K1684.
1684 är "kortfristiga fordringar hos leverantörer"
malin66
UTFORSKARE

Håller med i ovanstående. Momsen blir ju fel om du gör en vanlig faktura. Detta avser ju inte någon försäljning utan en ren felbetalning.