Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Skog- förvärv

Hej!
Har gjort ett arvsskifte där det ingår skog på så sätt att jag är den nya skogsägaren. Undrar hur jag tar upp / redovisar skogen i Visma eEkonomi med redovisning?
Lars!
3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Lars!

Jag har försökt få fram information om vad som exakt gäller i ditt specifika fall men har tyvärr inte hittat något som svart på vitt säger hur det ska tas upp i bokföringen. Jag rekommenderar dig att du tar kontakt med en auktoriserad revisor som har kunskap om hur skog hanteras i samband med arvsskifte.

Du får gärna återkoppla i denna tråden vilket svar du fick, på det viset kan andra användare som har samma fundering få hjälp! 

/Lovisa
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Lars!
Skogen bokför du som en tillgång av mark i balansräkningen dvs mot konto 1130 eller 1134. Motkontera eget kapital med samma belopp.

I eEkonomi väljer du Bokföring- Verifikationer och gör en manuell kontering.

Är det ett benefikt förvärv, dvs arv/gåva det handlar om bör du ta upp fastigheten till samma värde som ni gjorde i bouppteckningen/gåvohandlingen. 

Alternativt kan du använda fastighetens taxeringsvärde som underlag.

Lycka till!
camilla6752
VISMA CERTIFIERAD BYRÅ

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Arv av skogsfastighet - eEkonomi.

Sitter med bokföring och deklaration av ett arv med fastighet, mark och skog, bouppteckning under slutet av 2017.  Enskild firma. Deklarationen för 2017 är ej gjord för dödsboet.

Jag har Årsbesked från Norrskog för 2017, Tillfört kapital: Virkeslikvidkonto 1000, Insats 20 000 kr Emitterad insats 1218 kr samt Medlemskonto 5000 kr. Samma belopp i Utgående kapital. Övertagandet skett genom arv. Har inga andra uppgifter på fastigheten just nu. 
Vilka konton rekommenderas?
Bokar jag upp fastigheten nu under 2017 (uppgifter från dödsboet) eller nästa år alt kommer det med taxeringsvärdet på deklarationen nästa år. Finns ej med i årets deklarationen för den som ärver.